دومین ساخته ی بشر هم از منظومه شمسی خارج شد!
1 min read

دومین ساخته ی بشر هم از منظومه شمسی خارج شد!

احتمالا می دانید که وویجر 2 یک کاوشگر فضایی است و در سال 1977 به فضا فرستاده شد. قرار بود که این کاوشگر از منظومه شمسی خارج شود و اکنون بر اساس خبرها، وویجر 2، منظومه شمسی را ترک کرده است. البته باید اشاره کنیم که قبل از وویجر 2، این وویجر 1 بود که در سال 2004 از منظومه خارج شد و اکنون هر دو کاوشگر خارج از منظومه ی شمسی در دنیایی ناشناخته قرار دارند. شایان ذکر است که وویجر 1 چند روز بعد از وویجر 2 پرتاب شد ولی به دلیل سرعت بالایش زودتر از وویجر 2 منظومه را ترک کرد.

بر اساس گزارش ها کاوشگر وویجر 2 اکنون 18 میلیارد کیلومتر و وویجر 1 تقریبا 22 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارند. سرعت حرکت وویجر 2 به 54 هزار کیلومتر می رسد در حالی که سرعت وویجر 1 تقریبا 61 هزار کیلومتر در ساعت است. اما به نظر شما هدف این دو کاوشگر بیرون از منظومه شمسی چیست؟ باید یادآوری کنیم که این دو کاوشگر به منظور بررسی و ارائه ی اطلاعات در راستای سیارات دورتر فرستاده شده اند.

در ابتدا دانشمندان اصلا نمی دانستند که ای دو کاوشگر چه زمانی از منظومه خارج می شوند و آیا سالم به مقصد می رسند یا خیر. اکنون بعد از 41 سال شاهد خروج وویجر 2 بوده ایم که خبری هیجان انگیز برای دانشمندان بوده است. این دو کاوشگر تنها ساخته ی بشر هستند که موفق به خروج از منظومه شدند و این برای بشر یک اتفاق بزرگ محسوب می شود.

اکنون هدف اصلی این دو کاوشگر وویجر 1 و وویجر 2، بررسی و کسب اطلاعات در رابطه با سیاراتی مانند مشتری، کیوان، اورانوس و نپتون است. دانشمندان ناسا امیدوارند که این دو کاوشگر، پروژه ای موفقیت آمیز را به پایان برسانند و تا سال 2027 ارتباط با این دو کاوشگر ادامه پیدا کند تا اطلاعات مهمی از خارج از منظومه و سیارات دورتر بدست بیاید.