قطع 62 هزار سیم‌کارت به دلیل تبلیغات
1 min read

قطع 62 هزار سیم‌کارت به دلیل تبلیغات

پیامک‌های تبلیغاتی یکی از آزاردهنده‌ترین جنبه‌های استفاده از گوشی هوشمند است که در بیشتر موارد، کاربر اختیار زیادی در کنترل آن ندارد. اما به نظر می‌رسد که خوشبختانه رگولاتور تصمیم جدی حداقل در برخورد با سیم‌کارت‌های شخصی که اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی می‌کنند، دارد. طبق جدیدترین آماری که این سازمان ارائه داده است، تا روز شنبه بیش از 62 هزار سیم‌کارت به دلیل همین موضوع قطع شده‌اند. این درحالیست که تا 13 روز قبل از آن، یعنی تا تاریخ 25 آذر ماه، تعداد سیم‌کارت‌های قطع شده، 30 هزار بود.

طبق اعلام این سازمان، تحلیل رفتار مشترکان و استفاده از فرآیندهای هوش مصنوعی در شناسایی این سیم‌کارت‌ها به کار گرفته شده است و طبق دستورالعملی که به اپراتورهای موبایل داده شده سیم‌کارت های شخصی ارسال کننده پیامک‌های تبلیغاتی شناسایی و با آنها برخورد می‌شود. طبق بررسی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از این سیم‌کارت‌ها تنها برای ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی استفاده می‌شده و سرویس دیگری برایشان فعال نبوده است. از همین رو تخلف آنها قابل شناسایی بوده و اپراتورها شماره آنها را به رگولاتوری گزارش داده‌اند. از آنجایی که ارسال پیامک تبلیغاتی ناخواسته، تخلف به حساب می‌آید، در صورت شکایت و در خواست مردم، سرویس پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده آنها قطع می‌شود.

مشترکان موبایل با شماره‌گیری *800# (ستاره هشتصد مربع) می‌توانند سرویس پیامک‌های تبلیغاتی انبوه و ارزش افزوده را قطع کنند. در این سرویس به غیر از غیرفعال کردن پیامک تبلیغاتی انبوه، گزینه‌ای برای تبلیغ از خط شخصی هم وجود دارد که کاربران می‌توانند با وارد کردن شماره موبایلی که از آن پیامک تبلیغاتی دریافت می‌کنند، شکایت خود را به سازمان رگولاتوری منتقل کنند تا این سازمان نسبت به مسدود کردن شماره مورد نظر اقدام کند. طبق اعلام رگولاتوری، تا امروز 30 میلیون کاربر از طریق سامانه مذکور خواستار قطع دریافت پیامک تبلیغاتی شده‌اند و این افراد در لیست سیاهی قرار داده شده‌اند تا پیامک تبلیغاتی برایشان ارسال نشود.

آیا شما به عنوان یک کاربر شبکه موبایل تغییری در میزان دریافت پیامک‌های تبلیغاتی مشاهده می‌کنید؟