آموزش: تمیزکاری کارت گرافیک های دمنده (Blower)
1 min read

آموزش: تمیزکاری کارت گرافیک های دمنده (Blower)

یکی از انواع کارت گرافیک هایی که بیشتر در معرض ورود گرد و غبار و البته کثیفی محیطی هستند، کارت گرافیک هایی هستند که به خنک کننده های Blower مجهز هستند. از آنجایی که این کارت گرافیک ها تنها دارای یک عدد فن هستند، دور فن (RPM) عمدتا بالا بوده و با سرعت بیشتری گرد و غبار را به داخل کارت گرافیک هدایت می کنند. همچنین کارت گرافیک های Blower خصوصا در مدل های قدیمی، عمدتا فاقد فناوری های PWM و خاموشی فن در حین دمای پایین هستند.

تمام این موارد دست به دست هم داده و باعث می شوند که دوره تمیزکاری کارت گرافیک های شما کوتاه گردد. سیستم تهویه دمنده یا Blower در کارت گرافیک های "رفرنس" یا همان مرجع مورد استفاده قرار گرفته و حتی با وجود معرفی مدل های Turing با 2 عدد فن و کولر بزرگتر، برخی از سازندگان، کارت گرافیک هایی با سیستم تهویه Blower را راهی بازار کرده اند. در این مطلب به صورت بسیار ساده به شما گوشزد می کنیم که کارت گرافیک های Blower به دلیل محدودیت هایی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، بیش از دیگر مدل ها در معرض خرابی هستند.

کارت گرافیک های Blower از 1 یا 2 هیت سینک تشکیل شده اند. هیت سینک اول که بزرگتر است، بر روی GPU و تراشه های حافظه قرار گرفته و هیت سینک دوم بخش مدار VRM یا همان تغذیه را خنک می کند. فن دمنده، هوا را وارد کرده و پس از گردش هوای هیت سینک یا هیت سینک ها، هوای گرم از انتهای کارت گرافیک خارج می گردد. هیت سینک ها، به سرعت با گرد و غبار پر شده و موجب افزایش دما، بالا رفتن نویز فن ها و خرابی خواهند شد.

از آنجایی که این روزها قیمت یک کارت گرافیک چندان پایین نبوده و خرید یک سخت افزار جدید بسی دشوار است، پیشنهاد می کنیم که با خارج کردن کابینت، فن، هیت سینک و دیگر قطعات را از گرد و غبار پاک نمایید. شما عزیزان می توانید داخل موتور فن را نیز با اسپری "کنتاکت شور" یا هر نوع اسپری خشک که حاوی مواد تمیز کننده بردهای الکترونیکی است، تمیز نمایید. اما به یاد داشته باشید که استفاده از اسپری های چرب می تواند موجب جذب گرد و غبار بیشتر به درون موتور فن گردد.