قطع اینترنت موبایل بنگلادش پیش از انتخابات این کشور
1 min read

قطع اینترنت موبایل بنگلادش پیش از انتخابات این کشور

دولت بنگلادش صرفاً به سخت‌گیری‌های شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توئیتر برای محافظت از انتخابات پارلمانی 30 دسامبر (امروز) خود اتکا نمی‌کند. کمیسیون تنظیم مقررات مخابراتی این کشور اینترنت 3G و 4G موبایل را برای "جلوگیری از پخش شایعات و پروپاگاندا" که ممکن است در انتخابات تأثیرگذار باشد، قطع کرده است. این تصمیم بلافاصله تأیید شد و تا پایان روز انتخابات برقرار خواهد بود.

اینکه آیا دلیل اصلی این تصمیم جلوگیری از پخش شایعات بوده یا خیر، به طور دقیق مشخص نیست، چرا که دولت بنگلادش سابقه چندان خوبی در این زمینه ندارد. این کشور دسترسی به اینترنت موبایل را در ماه آگوست برای جلوگیری از بروز خشونت در اعتراضات نسبت به ایمنی جاده‌ها، قطع کرده بود، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت قصد داشته تا از پخش اخبار مربوط به حمله و سرکوب به معترضین توسط طرفداران دولت و پلیس جلوگیری کند. در سال 2015 نیز این کشور برای متوقف کردن اعتراضات، امکان دسترسی افراد به پیامک‌ها را محدود کرد.

آخرین حرکت دولت ممکن است که از خشونت جلوگیری کند و مانع اطلاع‌رسانی غلط به کاربران شود، اما در عین حال می‎تواند مانع توانایی مخالفین در حمایت از تجمع شود. شیخ حسینا، نخست وزیر کنونی بنگلادش به تهدید و زندانی کردن منتقدان خود برای قدرتمند نشان دادن دولت متهم است و قطع اینترنت موبایل در روز انتخابات پارلمانی کشور، ممکن است یکی دیگر از استراتژی‌های او در راستای هدف مورد نظرش باشد. گفته شده است که بیش از 10 هزار فعال سیاسی در هفته‌های اخیر و پیش از انتخابات در بنگلادش دستگیر شده‌اند. در شرایطی که دولت وعده داده است انتخابات آزاد و منصفانه برگزار خواهد شد، احزاب اپوزیسیون نگران تقلب در آن هستند و حالا به نظر می‌رسد که با تصمیم مبنی بر قطع اینترنت موبایل، نگرانی‌های آنها افزایش پیدا خواهد کرد.