گالری: برترین تصاویر فضایی سال 2018 به انتخاب وایرد
1 min read

گالری: برترین تصاویر فضایی سال 2018 به انتخاب وایرد

نشریه وایرد در آخرین روز سال 2018، مجموعه ای کوچک از بهترین تصاویر فضایی سال گذشته را در وب سایت خود منتشر کرده است. در این گالری شاهد صحنه های خیره کننده ای از مرگ و تولد ستارگان جدید و دستاوردهای فضایی بزرگی خواهیم بود که به نظر می رسد در آینده نزدیک بتوانند روند زندگی نوع بشر را تغییر دهند. با این حال برترین تصاویر فضایی سال گذشته را نمی توان تنها به همین چند مورد محدود کرد و باید آنچه در پیش رو آمده را برگزیده ای از مهم ترین رویدادهای نجومی و فضانوردی سال 2018 جهان به انتخاب نشریه وایرد دانست.

تصویری از یک جفت کهکشان که Arp 142 نام دارد و از داده های به دست آمده توسط تلسکوپ های فضایی اشپیتزر و هابل ناسا ساخته شده است. این تصویر به "پنگوئن و جوجه در تخم" مشهور شده و بخش قرمز رنگ انفجار ایجاد کننده یک ستاره جدید را نشان می دهد در حالی که بخش سبز آبی رنگ مجموعه ای از ستارگان قدیمی هستند.

کهکشان مارپیچی Messier 51 در نمایی متشکل از نورهای مرئی و پرتوهای ایکس که ترکیبی از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل و داده های مرکز رصدی چاندرا است. تمام نقاط بنفش رنگ در این تصویر منابع پرتوی ایکس به حساب می آیند و دایره سمت چپ نیز یک ستاره نوترونی است که به تازگی کشف شده.

کهکشانی در حال بلعیدن کهکشان نزدیک خود. کهکشان بزرگتر 350 تریلیون بار روشن تر از خورشید در منظومه شمسی است و سیاهچاله عظیم مرکز آن می تواند 4 میلیارد خورشید را در خود جا دهد

آخرین تصویر از ماموریت فضاپیمای Dawn که برای مطالعه بر روی شهاب سنگ وستا و سیاره کوتوله Ceres به فضا پرتاب شد

بر خلاف تصویر قبل، این عکس اولین تصویر از شروع ماموریت تازه ناسا روی مریخ در پروژه InSight است. این پروژه می تواند سرنوشت زندگی بشر در جایی خارج از کره زمین را تغییر دهد.

تنها چند هفته پس از ثبت شدن عکس بالاتر، این بار تصویری از InSight در حالی که چترهای خورشیدی خود را برای تامین انرژی باز کرده است. این مریخ نورد دو سال آینده روزهای سختی را بر روی مریخ پشت سر خواهد گذاشت

ابرنواختر حبابی که یکی از بی نظیرترین تصاویر مربوط به ابرنواخترها در طول تاریخ را در اختیار دانشمندان قرار داده. ابرهای عظیمی از گاز و خاک ستاره ای که به زودی ستاره ای جدید را تشکیل خواهند داد.

تصویری بی نظیر از فضاپیمای جونو که از سطح مشتری و در فاصله 4000 مایلی آن گرفته شده و یک آنتی سایلکون را نشان می دهد؛ پدیده ای رایج روی سطح این غول گازی. اما نکته جالب تر، ابرهای قرمز رنگ مرکز تصویر هستند که دانشمندان را مبهوت کرده اند زیرا هرگز تصویر ایجاد طوفان های سرخ و دلیل پیدایش آنها کشف نشده است.