داغ داغ: DXR با کارت گرافیک های قدیمی تر انویدیا هم سازگار است!
1 min read

داغ داغ: DXR با کارت گرافیک های قدیمی تر انویدیا هم سازگار است!

قابلیت Ray Tracking یا ردیابی بازخورد نور و تصاویر به صورت آنی، یکی از مهمترین ویژگی هایی بود که با کارت گرافیک های سری GeForce RTX معرفی شده و در حال حاضر 3 کارت گرافیک از آنها پشتیبانی می کنند. انویدیا پیش از این اعلام کرده بود که به لطف استفاده از هسته های ترکیبی شامل RT، Tensor و CUDA در یک GPU، موفق به بارگزاری DXR به همراه چندین قابلیت هوشمند دیگر، در کارت گرافیک های جدید Turing RTX شده است.

بازی Battelfield V یکی از عناوینی است که این فناوری را پشتیبانی کرده و حالا متوجه شدیم که یک آزمون در این بازی، نشانه های عجیبی را در پی داشته است! طی آخرین اخبار دنیای سخت افزار، متوجه شدیم که برخی از کاربران حرفه ای موفق شده اند تا بازی جدید بتلفیلد را با کارت گرافیک NVIDIA Titan V در حالی اجرا نمایند که فناوری Real Time Ray Tracking، در این بازی فعال باشد.

جالب است بدانید که پس از فعال کردن قابلیت های DXR، قدرت پردازش کارت گرافیک Titan V برابر با کارت گرافیک RTX 2080 Ti بوده است! هنوز نمی دانیم که آیا این اتفاق خوب یا بد است. کارت گرافیک Titan V با معماری Volta تولید شده و دارای هسته های Tensor و CUDA است. این محصول فاقد هسته های RT است که به گفته انویدیا، یکی از ابزارهای لازم برای افزایش پرفورمنس در DXR است. DirectX Raytracing کتابخانه ای است که نوعی API سازگار با DX12 به شمار می رود و در نتیجه از نظر تئوری، می تواند بر روی هر کارت گرافیکی که با DX12 سازگار است، پیاده سازی شود.

اما پیاده سازی نرم افزاری به تنهایی کافی نبوده و آنها باید از هسته های Tensor و RT هم در کنار CUDA استفاده نمایند تا نهایت عملکرد مطلوب در این زمینه بدست آید؛ حال آنکه تایتان وی از معماری Volta بهره می برد که عملا فاقد شتاب دهنده های RT است. برخی از کاربران متوجه شده اند که این بازی در حالت Ultra HD با تنظیمات Ultra high، بر روی 2 کارت گرافیک RTX 2080 Ti و Titan V تقریبا به یک اندازه فریم داده و عدد 69 فریم در ثانیه برای این منظور ثبت شده است. شایان ذکر است که این نرخ فریم برای حالت روشن بودن Real Time Ray Tracking است. حال باید منتظر واکنش NVIDIA به این مسئله بود!

شایان ذکر است که کارت گرافیک های GTX 1000 یا معماری Pascal به دلیل عدم استفاده از هسته های Tensor فاقد چنین قابلیتی خواهند بود.