وقتی که سامسونگ تلویزیون OLED با QD می سازد!
1 min read

وقتی که سامسونگ تلویزیون OLED با QD می سازد!

یکی از تکنولوزی های تصویری برتر جهان OLED نام دارد؛ شرکت Samsung سالها پیش و در سال 2013 به سراغ تولید تلویزیون های OLED رفت که پس از تولید محدود چند مدل و روانه کردن آن به بازار، دست از تولید تلویزیون های OLED کشیده و به سراغ تلویزیون هایی با "نقاط کوانتومی" رفت. تلویزیون های SUHD و QLED این شرکت، به همراه مانیتورهایی با همین تکنیک، زاییده این فناوری هستند.

اینک رسانه DigiTimes مدعی شده است که سامسونگ در CES 2019 تلویزیون هایی را معرفی خواهد کرد که به صورت ترکیبی از فناوری OLED و QD یا همان کوانتوم دات استفاده می کنند. این رسانه حتی برای اثبات ادعای خود یک عکس از شماتیک فنی این محصول را منتشر کرده است. طبق گفته Digitimes، سامسونگ می خواهد یک کارخانه نسل هشتم را برای این منظور راه اندازی کند.

متخصصان سامسونگ در این فناوری از یک لایه آلی آبی رنگی برای تحریک نقطه کوانتومی استفاده می کند که پیکسل های قرمز و سبز را از نور آبی تولید می کند. ترکیب OLED با کوانتومی (QD-OLED) می تواند ضمن بردن دقت رنگ به نهایت، کنتراست را بهبود بخشیده و البته جلوی نورهای آبی مزاحم را نیز بگیرد. این فناوری از لایه های مختلف آلی تشکیل شده است که می تواند با استفاده از متد های Chemical Vapor Deposition مصرف انرژی را نیز کاهش دهد. حال باید منتظر بمانیم تا روشن شود که آیا گزارش دیجی تایمز در این زمینه صحت داشته یا خیر.

شایان ذکر است که در گذشتته نیز اخباری پراکنده مبنی بر ترکیب QD با OLED توسط شرکت سامسونگ، منتشر شده بود. ظاهرا سامسونگ در طول این مدت مشغول کار بر روی پیاده سازی آن بوده است. تصویر تیتر تزئینی است و تصویر متن نیز کوچک و تار بوده است.