آیا خرید بیت کوین کار درستی است؟

بیت‌ کوین قدیمی‌ترین، موفق‌ترین و در حال حاضر گران‌ترین ارز دیجیتال است. نوسان‌های شدید آن باعث می‌شوند بازار بیت‌ کوین جای جذابی برای کسانی باشد که می‌خواهند یک‌ شبه پول‌دار شوند؛ اما همین نوسان‌ها از آن‌سو می‌توانند بسیاری را هم ورشکست کند. حال با این اوصاف، آیا خرید بیت کوین کار درستی است؟

سرمایه گذاری در بازار بیت کوین

بیت‌ کوین و هر ارز دیجیتال دیگری نه برای سرمایه‌ گذاری بلکه برای ایجاد امکانی برای مبادله امن و ناشناس پول ساخته‌ شده‌اند. از آن‌سو، ماهیت غیر مرکزی این ارزها و سیستم عرضه کنترل‌شده آن‌ها که در شبکه ایجاد شده، باعث می‌شود دولت‌ها و حکومت‌ها نتوانند کنترلی روی آن داشته باشند. به همین دلیل این ارزها هم ابزار خوبی برای حفظ امنیت هستند و هم می‌توانند جایگزین مناسبی برای تبادلات مالی و برای ما ساکنین ایران ابزاری برای کاهش اثرات تحریم‌ها باشند.

از این ‌روی ورود آدم‌ها به این بازار به‌عنوان محلی برای سرمایه گذاری، هدف اولیه از ایجاد این ارزها را کمرنگ می‌کند و به دلیل ایجاد نوسان‌های شدید و حتی افزایش قیمت آن، هزینه‌های تراکنش های خرید بیت کوین و فروش بیت کوین را نیز افزایش می‌دهد. همین قضیه ی نوسان‌های شدید کنترل نشده هم باعث می‌شود سرمایه ‌گذاری روی بیت ‌کوین ریسک فراوانی داشته باشد و نکته بدتر این است که به دلیل تازگی و کمبود داده‌های تجربی حتی تخمین میزان این ریسک هم عملی نیست.

خریدن بیت کوین

بازار پر نوسان بیت ‌کوین

بازار خرید ارز دیجیتال و بیت‌ کوین از بازار طلا و دلار و ارز هم آشفته‌تر است. در بازار ارزهای دیجیتال، هیچ محدودیتی روی تغییر قیمت وجود ندارد و مثلا قیمت خرید بیت ‌کوین و فروش بیت کوین می‌تواند در یک روز دو برابر یا شاید نصف شود. البته می‌توان با استفاده از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال پیش‌بینی‌هایی در مورد آینده بازار ارائه داد، اما به دلیل اینکه متغیرهای موثر، بسیار زیاد هستند، ممکن است همه پیش‌بینی‌ها در یک لحظه، غلط از آب درآیند. همین موضوع باعث می‌شود کسی که در بازار بیت کوین، سرمایه ‌گذاری می‌کند، عملا نتواند برآوردی از میزان ریسک و سود چیزی که می‌خرد داشته باشد.

حال این سوال مطرح می شود که در این بازار پر نوسان و پر ریسک آیا خرید بیت کوین کار درستی است؟ با اینکه می دانیم، هر جایی که ریسک زیادی داشته باشد، هنگام سوددهی، سود آن نیز زیاد خواهد بود، اما مشکل این است که کسی در بازار بیت ‌کوین پیدا نمی شود که بتواند لااقل حدی از این ریسک و سود را برآورد کند. یکی از دلایل این قضیه این است که بازار خرید و فروش ارز دیجیتال نظیر بیت‌ کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، بازار کاملا نوظهوری هستند. بیت‌ کوین ده سال پیش به وجود آمده و در دو سه سال اخیر است که به‌ صورت جدی مطرح ‌شده است. این سابقه کم باعث می‌شود دانش تجربی کافی در مورد نحوه تاثیر متغیرهای گوناگون در بازار بیت ‌کوین نداشته باشیم و به همین دلیلی بعید است که کسی بداند چه اتفاقی می‌تواند بازار بیت‌ کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را در جهت خاصی حرکت دهد.

متغیرهای بازار بیت کوین

هم اکنون ما می دانیم که چند متغیر می‌توانند بر روی بازار بیت‌ کوین تاثیر بگذارند.

  • ۱- یکی از متغیرهایی که در خرید بیت کوین یا فروش بیت کوین باید در نظر گرفت، نصف شدن است. میزان عرضه بیت‌ کوین در حال حاضر ۱۲.۵ بیت‌ کوین در هر ۱۰ دقیقه است. این میزان عرضه که همان پاداش ماینینگ بیت‌ کوین به ماینرها است، در هر ۲۱۰ هزار بلوک یا هر ۴ سال نصف می‌شود. این پاداش در ابتدا ۵۰ بیت‌ کوین بود که در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲، ۲۵ بیت‌کوین شد. در ۹ جولای ۲۰۱۶، این پاداش ۱۲.۵ بیت‌ کوین شد و در اواخر امسال هم دوباره نصف و 6.25 بیت‌ کوین خواهد شد. این عرضه کنترل‌شده باعث می‌شود میزان کل بیت‌ کوین‌ های قابل ‌استخراج به تقریبا ۲۱ میلیون بیت‌ کوین محدود شود. در حال حاضر بیش از ۱۷ میلیون بیت‌ کوین استخراج‌شده است. معمولا نصف شدن میزان پاداش یا همان نصف شدن میزان عرضه بیت‌ کوین باعث افزایش قیمت آن می‌شود.
  • ۲- متغیر دیگر بیت کوین که می توان آن را بررسی کرد، اتفاقات اقتصادی سیاسی می باشد. یکی از اتفاقاتی که چند سال پیش، باعث سقوط قیمت بیت ‌کوین شد، تصویب قوانینی از سوی دولت چین برای محدود کردن استفاده از بیت ‌کوین بود. این قوانین باعث شد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که برای فروش کالا و خدمات خود، پرداخت با بیت‌کوین را هم قبول می‌کرد، این قابلیت را حذف کند. این اتفاق همان‌طور که انتظار می‌رفت باعث سقوط قیمت بیت‌ کوین شد. بنابراین، اقدام‌های دولت‌ها علیه بیت ‌کوین برای محدود یا منع کردن آن‌ مثل تصویب قوانین و موافقت‌ نامه‌های داخلی یا بین‌المللی برای استفاده یا منبع بیت ‌کوین می تواند تاثیر بسزایی بر قیمت آن داشته باشد.

خریدن بیت کوین

خریدن بیت کوین

سرمایه‌ گذاری در بازار بیت‌ کوین

شما می‌توانید با بیت کوین، در یک روز ثروتمند شوید یا ممکن است تمام دارایی خود را از دست بدهید.

  • ۱- فهمیدن ارزش واقعی بیت ‌کوین غیرممکن است. بازار بیت‌ کوین پر از آدم‌های کم‌سواد، احساساتی و نامعقول است. حتی آدم‌هایی که دانش چندانی از این بازار ندارند و نمی‌دانند که ارزهای دیجیتال چه هستند، بیت ‌کوین خریده‌اند یا می‌خواهند بخرند. در این میان بازار بیت‌ کوین آشفته‌تر از بقیه هم هست. چون قدیمی‌تر و مشهورتر از همه است و در نتیجه آدم‌های بیشتری جذب آن می‌شوند. چون آدم‌های زیادی در بازار بیت ‌کوین هستند و آدم‌های بیشتری هم می‌خواهند وارد آن شوند، با هر تغییری، ناگهان میزان تقاضا زیاد می‌شود و قیمت آن سر به فلک می‌کشد. از این ‌روی، تعیین واقعی ارزش بیت‌ کوین عملا غیرممکن است.
  • ۲- ممکن است بیت‌ کوین ارزشی نداشته باشد. ارزش بیت‌ کوین بیشتر به علت فناوری بلاک ‌چین آن است که باعث شفافیت تراکنش‌ها و امنیت می‌شود. این فناوری مهم و جذاب است و به همین دلیل هم بعد از بیت‌کوین، ارزهای دیجیتال فراوان دیگری به وجود آمده‌اند و بلاک‌ چین بیت‌ کوین را با تغییراتی کوچک و بزرگ، کپی کرده‌اند. تغییرات قیمت بیت ‌کوین باعث می‌شود هزینه تراکنشی هم که شما پرداخت می‌کنید، زیاد شود. اگر امروز بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری سراغ خرید بیت ‌کوین می‌روند، صرفا درگیر احساسات و هیجان ناشی از تغییرات قیمت آن هستند و چندان نمی‌دانند که چه‌ کار می‌کنند.
کلام آخر

اگر به دنبال این هستید که آیا خرید بیت کوین کار درستی است؟ یا خیر و می خواهید ریسک آن را بپذیرید و وارد بازار بیت ‌کوین شوید تا از نوسان آن سود ببرید و یا ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنید، بخش کوچکی از سرمایه خود را وارد آن کنید. شاید فقط یک تا پنج درصد. در این حالت اگر هم بازار شدیدا نوسان کرد، شما ورشکست نمی‌شوید و چیز زیادی را هم از دست نمی‌دهید.

وقتی وارد این بازار شدید و سرمایه خود را وارد کردید، باید دائما تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی ارائه‌شده در اینترنت را دنبال کنید و از اخبار فناوری، سیاسی و اقتصادی آگاه باشید تا در نهایت بتوانید کاری از پیش ببرید.

نوشته آیا خرید بیت کوین کار درستی است؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.