تراشه اسنپدراگون ٨٨٨٨ با لیتوگرافی ۴ نانومتری و هسته‌‌های ARMv9 در راه است!
1 min read

تراشه اسنپدراگون ٨٨٨٨ با لیتوگرافی ۴ نانومتری و هسته‌‌های ARMv9 در راه است!

به یاد دارید که در آخرین روزهای سال گذشته، تراشه اسنپدراگون ٨٨٨ برای اولین بار بر روی گوشی Xiaomi Mi 11 استفاده شد؟ خب، ظاهراً هم اکنون نسل بعد این تراشه‌ نیز با لیتوگرافی ۴ نانومتری و هسته‌های پردازنده مرکزی با معماری ARMv9 در راه است. به همین ترتیب، در ادامه بیشتر در مورد تراشه اسنپدراگون ٨٨٨٨ صحبت خواهیم کرد!

تراشه Snapdragon 8888

مدتی پیش، شایعات رونمایی از تراشه اسنپدراگون ٨٨٨ پلاس شروع به انتشار کردند. این تراشه‌ که نسخه اورکلاک شده Snapdragon 888 به شمار می‌رود، در گیک‌ بنچ دیده شده بود. اما به جز همین تفاوت در فرکانس پردازنده مرکزی، هیچ تفاوت دیگری دیده نمی‌شد.

تراشه اسنپدراگون ٨٨٨ پلاس کوالکام در گیک‌ بنچ رؤیت شد

اما به گزارش Evan Blass و به نقل از EqualLeaks، ظاهراً اکنون نوبت به انتشار شایعات دومین تراشه پرچمدار جدید از کوالکام رسیده است. این تراشه‌، اسنپدراگون ٨٨٨٨ نام دارد! به نظر می‌رسد که کوالکام قصد دارد نسل جدید اسنپدراگون ٨٨٨٨ را با تکرار یک عدد ٨ دیگر رونمایی کند. به همین صورت، به مشخصات فنی لو رفته از این تراشه‌ می‌پردازیم.

مشخصات لو رفته از تراشه اسنپدراگون ٨٨٨۸

مشخصات منتسب به تراشه Snapdragon 8888 کوالکام

به عنوان جدیدترین تراشه پرچمدار کوالکام، شاهد به کارگیری مواردی انقلابی در این تراشه‌ هستیم. به طوری که عملکرد تراشه Snapdragon 8888، به هیچ وجه قابل مقایسه با نسل قبل خود نیست و در بسیاری از بخش‌ها، شاهد پیشرفت هستیم. اولین مشخصه مهم این تراشه‌، استفاده از لیتوگرافی ۴ نانومتری است. خط تولید این لیتوگرافی، به زودی توسط TSMC راه اندازی می‌شود تا شاهد تولید چنین تراشه‌هایی در گوشی‌های هوشمند نیز باشیم.

تولید تراشه ۴ نانومتری TSMC زودتر از زمانبندی این شرکت آغاز خواهد شد

مودم این تراشه‌، X65 5G نام دارد. به وسیله این مودم، باند‌های Sub-6 و mmWave در کنار حالت‌های SA و NSA قابل استفاده خواهد بود. پردازنده‌ گرافیکی این تراشه‌، برای اولین بار در سری Adreno 7XX است. در نتیجه، نام این پردازنده گرافیکی Adreno 730 است. و اما به بخش پردازنده مرکزی می‌رسیم. تراشه اسنپدراگون ٨٨٨٨، از پردازنده مرکزی با هشت هسته و سه کلاستر بهره گرفته است. آرایش این کلاستر، به صورت ١+٣+۴ است. معماری هسته‌‌های این پردازنده مرکزی، از نوع ARMv9 می‌باشد. احتمالاً این ترکیب، دارای هسته‌‌های Cortex-X2 و Cortex-A710 و Cortex-A510 است. پیش از این، در مورد جزئیات این هسته‌‌های پردازشی صحبت کرده بودیم. نام این هسته‌ها به صورت شخصی سازی شده، Kryo 780 است.

هسته Cortex-X2 آرم به همراه چند هسته دیگر معرفی شدند

واحد‌های مختلفی در این تراشه‌ به کار گرفته می‌شوند. در ادامه، نام این واحد‌های متنوع در تراشه Snapdragon 8888 را مشاهده خواهیم کرد:

  1. – پردازشگر سیگنال تصویر Spectra 680
  2. – پردازشگر امنیتی SPU260 کوالکام
  3. – پردازشگر تصاویر در ویدئو با نام Adreno 665 VPU
  4. – پردازشگر مخصوص نمایشگر با نام Adreno 1195 DPU

به نظر می‌رسد که کوالکام قصد دارد در بخش‌های مختلف این تراشه‌، سنگ تمام بگذارد. استفاده از حافظه رم چهار کاناله LPDDR5، یکی دیگر از مشخصه‌های مهم Snapdragon 8888 است. اسم رمز این تراشه‌، Waipio است. مدل نامبر Snapdragon 8888 نیز SM8450 می‌باشد. کدک‌های صوتی جدید کوالکام نیز در این تراشه‌ به کار گرفته شده‌اند. به احتمال فراوان، طی سال ٢٠٢٢ میلادی، این تراشه‌ رسماً رونمایی خواهد شد. انتظار داریم تا برخی از مشکلات داغی که در اسنپدراگون ٨٨٨ به وقوع پیوسته بودند، در این تراشه‌ حل شوند. همچنان اثری از این تراشه‌ به صورت رسمی نیست. اما با گذر زمان، به زودی شایعات بیشتری از این تراشه‌ جذاب انتشار خواهند یافت.

در نهایت، نظر شما در مورد تراشه اسنپدراگون ٨٨٨٨ چیست؟ آیا منتظر رونمایی از این تراشه‌ ۴ نانومتری هستید؟ کدام مشخصه Snapdragon 8888 برای شما جذاب‌تر است؟ آیا این تراشه‌ قادر به شکست رقبای خود خواهد بود؟

نوشته تراشه اسنپدراگون ٨٨٨٨ با لیتوگرافی ۴ نانومتری و هسته‌‌های ARMv9 در راه است! اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code