راهنمای جامع خرید تلویزیون
1 min read

راهنمای جامع خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون؛ پیش از خرید تلویزیون باید چه چیزهایی بدانید؟

در زمان تصمیم گیری برای خرید تلویزیون اولین مسئله‌ای که با آن مواجه خواهید بود قیمت تلویزیون است. خرید یک تلویزیون که از نظر قیمت ارزشمند باشد بر خلاف تصور عموم هرگز کار ساده‌ای نیست. با روند رو به رشد تکنولوژی هر روزه با اصطلاحات پیچیده‌تری روبرو هستیم؛ برخی از این اصطلاحات قابل اعتنا هستند و کاربر باید در زمان خرید به عنوان یک فاکتور روی آن‌ها حساب باز کند اما برخی دیگر تنها حقه‌های تجاری هستند که فروشندگان و حتی کمپانی‌های سازنده برای افزایش سهم فروش خود در بازار دست به گریبان آن می‌شوند.

مسئله این است که هیچ کس دوست ندارد سرمایه خود را به باد دهد بنابراین باید با آشنایی با برخی اصطلاحات برای سرمایه گذاری مناسب تصمیم گیری کرد. در این مقاله برای جلوگیری از سردرگمی شما در زمان تصمیم گیری برای خرید، راهنمای خرید تلویزیون مختصر و مفید در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بیشتر اوقات افرادی که با کارشناسان فروش ما تماس برقرار می‌کنند با پرسش‌هایی از این دست شروع می‌کنند که کدام برند مناسب‌تر است؟ کیفیت تصویر تلویزیون چطور است؟ برای خرید تلویزیون چقدر هزینه باید صرف کرد؟ قیمت تلویزیون چقدر است؟ نمایشگر تلویزیون چیست؟ امکانات هوشمند تلویزیون کدام‌اند و غیره. اغلب ما به مشتریان خود توصیه می‌کنیم که بهترین کار این است که با خود روراست باشید و منطقی فکر کنید. در واقع این شما هستید که تعیین می‌کنید که چه تلویزیونی خریداری نمایید بنابراین آشنایی بیشتر شما با مشخصات تلویزیون خالی از لطف نیست. امروزه شرکت‌هایی در بازار حضور دارند که با ارائه تلویزیون‌های ارزانتر از برندهای سرشناس سونی، ال‌جی و سامسونگ سهم زیادی از بازار فروش را به خود اختصاص داده‌اند اما باید چه کرد؟

راهنمای جامع خرید تلویزیون

آنچه در نخستین گام باید مشخص کنید!

واقعیت این است که برای خرید تلویزیون با انواعی از نسل‌های تلویزیون، برندهای سازنده و قیمت‌های متنوع روبرو هستید. در واقع شما باید قبل از هر چیز به بخش اقتصادی ماجرا توجه کنید. قیمت تلویزیون اولین مسئله‌ای است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید؛ برخی افراد برای این کار چک و چانه زیادی می‌زنند.«برند سازنده»، «سایز نمایشگر»، «نوع نمایشگر» و «وضوح تصویر» مهم‌ترین پارامترهای تعیین کننده قیمت تلویزیون هستند.

بازه قیمت با توجه به این حوزه‌ها گسترده است بنابراین ابتدا مشخص کنید که قصد دارید چه میزان هزینه صرف کنید. اگر با فروشندگان باانصافی روبرو باشید قطعا در این زمینه شما را راهنمایی خواهند کرد اگرنه بهتر است خودتان دست به کار شوید و نگاهی به قیمت‌های وبسایت‌های معتبر بیندازید.

تلویزیون چند اینچ خریداری کنم؟

اولین مسئله‌ای که در پاسخ به این سوال به ذهنم خواهد رسید این است که در خصوص راهنمای خرید تلویزیون بر اساس سایز قاعده کلی وجود ندارد اما خب شما باید جوانب کار را بسنجید. اولویت با ترجیح شخصی شماست و در نهایت باید به فاکتورهایی همچون زاویه دید و اندازه محیط قرارگیری توجه کنید. افراط در بزرگ بودن تلویزیون برای یک محیط کوچک درست نیست و از سویی دیگر افراط در کوچکی تلویزیون نیز کار اشتباهی است چرا که ممکن است برای دقت به جزئیات چشم‌هایتان دچار آسیب شود.

امروزه بیشتر تلویزیون‌های سایز بزرگ از استاندارد 4K برای نمایش تصویر پشتیبانی می‌کنند. پیکسل‌های فشرده‌تر به افزایش وضوح کمک می‌کنند بنابراین اهمیتی ندارد که از کدام زاویه به تلویزیون نگاه می‌کنید؛ همواره بیننده تصاویری دقیق خواهید بود با این توصیف فکر می‌کنیم خرید یکی از این تلویزیون‌ها منطقی است. برای خرید تلویزیون بزرگتر هزینه بیشتری باید پرداخت کنید.

نوع نمایشگر

در حال حاضر دو تکنولوژی نمایشگر غالب در بازار تلویزیون وجود دارد؛ LED و OLED. اگر اندکی از این اصطلاحات باخبر هستید حتما تعجب کرده‌اید که به QLED اشاره نکردیم. در پاسخ به این سوال باید گفت که فناوری QLED که در تلویزیون‌های بالارده سامسونگ وجود دارد در واقع نوعی LED است با این تفاوت که از نانو ذرات رنگ با عنوان نقاط کوانتومی برای درخشندگی بیشتر در این تلویزیون‌ها استفاده می‌شود بنابراین به مراتب بهتر از یک تلویزیون LED معمول هستند.

در تلویزیون‌های LED از فناوری نور پس زمینه برای نوردهی پنل استفاده می‌شود. نمایشگر OLED که در برخی مدل از تلویزیون‌های سونی و ال‌جی به کار گرفته می‌شود به نور پس زمینه محدود نبوده و بلکه از پیکسل خود نورده برای روشنایی استفاده می‌شود. این تلویزیون‌ها با ارائه رنگ مشکی کامل از نظر کیفیت تصویر بی‌نظیر هستند. ال‌جی و سامسونگ در سال 2021 میلادی با ارائه تلویزیون‌هایی پیشرفته با فناوری مینی LED، بار دیگر پیشتاز تحول در تصویر تلویزیون بودند. شاید بتوان تلویزیون‌های نئو کیولد جدید سامسونگ را یک رده ارتقاء یافته‌تر از تلویزیون‌های کیولد دانست اما تلویزیون‌های QNED جدید ال‌جی با فناوری نور پس زمینه مینی LED هنوز به پای تلویزیون‌های OLED با پیکسل خود روشن نخواهند رسید.

نکته: برخی از کاربران از خرید تلویزیون‌های OLED به خاطر مشکلاتی همچون پیکسل سوختگی در صورت تماشای همیشگی محتوای تکراری صرف نظر می‌کنند اما عملکرد بی سابقه این تلویزیون‌ها برای کیفیت تصویر و گیم غیر قابل صرف نظر است. فراموش نکنید که قیمت تلویزیون OLED از تلویزیون LED خیلی بیشتر است.

کیفیت تصویر

پایین‌ترین استاندارد کیفیت تصویر HD است که در تلویزیون‌های سایز کوچک استفاده می‌شود و به تبع آن فول اچ‌دی بهتر بوده و اکنون استاندارد‌های 4K و 8K در تلویزیون‌های بازار پشتیبانی می‌شود. استاندارد رایج و پرطرفدار برای کیفیت تصویر تلویزیون در حال حاضر 4K است. تلویزیون‌های اولترا اچ دی که همان 4K لقب می‌گیرند با برخورداری از رزولوشن 2160×3840 پیکسل جزئیات فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهند. تلویزیون‌های 8K در نمایشگر خود دارای بیش از 33 میلیون پیکسل هستند. این تلویزیون‌ها با رزولوشن 7680×4320 شاهکاری واقعی قلمداد می‌شود با این حال ما اغلب به کاربران توصیه می‌کنیم که اگر بودجه زیادی ندارید نیازی نیست برای خرید تلویزیون 8K هزینه زیادی صرف کنید چرا که از لحاظ آماری چشم انسان نیز به میزان محدودی قادر به درک جزئیات است. این تلویزیون‌ها در حالی که همان امکانات تلویزیون‌های 4K را ارائه می‌دهند و فقط از نظر وضوح تصویر برتر هستند قیمت گرانتری دارند. به خاطر داشته باشید که این تنها استاندارد وضوح تصویر نیست که ارزش تلویزیون را تعیین می‌کند بلکه پشتیبانی تلویزیون از فناوری‌های مختلف همچون HDR حائز اهمیت است.

توان صدای تلویزیون باید تا چه میزان باشد؟

در راهنمای خرید تلویزیون کوتاه شاید بتوان از برخی ویژگی‌های صدای تلویزیون صرف نظر کرد اما این بخش تا حدود زیادی دارای اهمیت است. به طور کلی با کاهش ضخامت تلویزیون‌ها شاهد جایگذاری بلندگوهای باریکتر در بدنه بوده و به تبع آن میزان صدا نیز افت می‌کند اما این موضوع در کیفیت صدا تاثیری نخواهد گذاشت. اگر توان صدای تلویزیون شما را راضی نگه نمیدارد با خرید سیستم صوتی مستقل این کمبود به خوبی جبران خواهد شد.

امروزه اکثر تلویزیون‌های میان رده بازار قادر به تولید 20 وات صدا هستند؛ این میزان صدا تجربه شنیداری مناسبی را برای شما رقم خواهد زد اما اگر محیط بزرگتری دارید دو راهکار در پیش خواهید داشت؛ تلویزیونی با قدرت صدای بیشتر خریداری نمایید و یا اینکه سیستم صوتی و یا ساندبار مستقل تهیه نمایید. علاوه بر این بهتر است با فناوری‌های صدای تلویزیون نیز آشنایی پیدا کنید.

امکانات هوشمند

احتمالا خیلی برایتان مهم است که تلویزیون هوشمند باشد، البته نیازی نیست برای این موضوع دغدغه خیلی زیادی به خرج بدهید چرا که امروزه بیش از 70 درصد تلویزیون‌های موجود در بازار هوشمند هستند. تلویزیون‌های هوشمند پل شما به دنیایی از محتوای آنلاین خواهند بود. بیشتر تلویزیون‌های اسمارت به شما این امکان را خواهند داد که چندین سرویس ویدیویی مانند Amazon Prime، DirecTV Now، Hulu، Netflix و YouTube TV را در دسترس داشته باشید علاوه بر این‌ها موارد دیگری نیز وجود دارد.

تعداد زیادی از تلویزیون‌های اسمارت حتی به شما اجازه خواهند داد به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی همچون فیس بوک و توییتر دسترسی پیدا کنید. در مجموع قیمت تلویزیون هوشمند بالاتر از مدل‌های معمولی است. سرویس دهی تلویزیون‌ها با توجه به نوع سیستم عامل متفاوت است به عنوان مثال در تلویزیون‌های سونی با سیستم عامل اندروید، خدمات وابسته به گوگل ارائه می‌شود.

چقدر به ویژگی‌های بازی تلویزیون اهمیت می‌دهید؟

این همان سوالیست که شما باید از خودتان بپرسید. اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید که بهتر است از تلویزیون‌های مخصوص گیم در بازار دیدن فرمایید. به طور کلی برای اینکه یک تلویزیون از نظر بازی مناسب باشد باید نرخ تازه سازی تصویر بالایی داشته باشد، تاخیر ورودی در آن حداقل باشد و زمان پاسخگویی خوبی داشته باشد.

جدیدترین تلویزیون‌های گیمینگ در بازار از درگاه HDMI 2.1 پشتیبانی کرده و مشخصات بازی پیشرفته همچون نرخ تازه سازی متغیر (VRR) را ارائه می‌دهند. علاوه بر این گاها کمپانی‌ها با شرکت‌های دیگر برای ارتقاء ویژگی‌های بازی همکاری می‌کنند به عنوان مثال ال‌جی با کمپانی‌های انویدیا و AMD برای تجربه بازی پیشرفته در تلویزیون‌های گیمینگ خود قرارداد دارد؛ گذشته از این هر ساله همکاری خود با Xbox را افزایش می‌دهد. در نظر داشته باشید که قیمت تلویزیون مخصوص گیم خیلی بالاتر از یک تلویزیون معمولیست.

در آخر …

امیدوار هستیم این راهنمای خرید تلویزیون مختصر شما را رهنمون کند که انتخاب بهتری داشته باشید؛ به یاد داشته باشید که همواره عوامل مختلفی در قیمت تلویزیون تاثیر گذار خواهند بود اما هرگز نباید تبلیغات تجاری فروشندگان شما را گول بزند.

نوشته راهنمای جامع خرید تلویزیون اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code