راهنمای خرید میکروفون
1 min read

راهنمای خرید میکروفون

راهنمای خرید میکروفون، هرچقدر هم که حرفه‌ای باشیم، می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر خرید ما داشته باشد، چرا که همیشه برندهای مختلف در تلاشند تا تکنولوژی‌های جدید را به محصولات خود اضافه کنند.

در این مطلب می‌خواهیم به پرسش‌های مختلف که درباره خرید میکروفون می‌پرسند پاسخ دهیم. اگر به‌دنبال خرید میکروفون برای استریم یا خرید میکروفون برای یوتیوب هستید یا می‌خواهید نکات خرید میکروفون استودیویی را بدانید، این مطلب برایتان مفید خواهید بود.

شما می‌توانید تمامی تجهیزات صوتی را از آوازک به صورت نقدی و قسطی خریداری کنید. هرگونه سوالی در خصوص خرید سیستم صوتی داشتید می‌توانید با شماره 02191016050 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان حرفه‌ای آوازک بهره‌مند شوید.

در این مطلب، ابتدا انواع میکروفون را معرفی می‌کنیم و سپس به کاربردهای هر کدام از آن‌ها و نکات مربوط به آن‌ها می‌پردازیم.

انواع میکروفون

میکروفون‌ها را از چند منظر می‌توان دسته بندی کرد. از نظر انواع، می‌توان این محصول را به نوع داینامیک و خازنی (کاندانسر) و از نظر کاربرد به نوع میکروفون یقه ای، دستی بیسیم و باسیم، رومیزی، هدمیک و میکروفون گیشه تقسیم نمود. از نظر داشتن سیم نیز، این محصول را می‌توان به میکروفون باسیم و میکروفون بیسیم تقسیم کرد.

میکروفون خازنی (کاندانسر)

اگر به دنبال خرید میکروفونی هستید که کیفیت ضبط بالایی داشته باشد، میکروفون کاندنسر یا خازنی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. این نوع میکروفون تمامی صداهای موجود در صدا را ضبط می‌کند، بنابراین استودیوها بهترین جا برای استفاده از میکروفون کاندانسر است.

این میکروفون، بازه فرکانسی گسترده دارد و به همین علت می‌توان برای ضبط وکال از آن استفاده کرد. به طور کلی میکروفون‌های کاندانسر به دو نوع دیافراگم بزرگ و دیافراگم کوچک تقسیم می‌شوند. نوع دیافراگم بزرگ (سایز سه چهارم اینچ تا یک اینچ) مناسب ضبط منابع صوتی است که نیاز به بازه فرکانسی زیاد دارد. ضبط صدا با این نوع محصول، به شما صدایی حجیم و گرم خواهد داد.

نوع دیافراگم کوچک، برای ضبط برخی سازها (ویولون و گیتار آگوستیک) که فرکانس‎‌های تریبل آن بیشتر است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میکروفون داینامیک

میکروفون‌های داینامیک، نسبت به کاندانسر، حساسیت کمتری دارد و بازه فرکانسی آن‌ها نیز کمتر است. این ویژگی باعث شده این محصول مناسب ضبط بسیاری از صداها به خصوص صداهای بسیار بلند مانند گیتار الکترونیک، درامز و خوانندگان متال و راک باشد. از مشهورترین میکروفون‌های داینامیک می‌توان به Shure SM57 و Shure SM58 اشاره کرد.

میکروفون ریبون

پیش از آنکه میکروفون‌های کاندنسر رایج شود، بیشتر از میکروفون ریبون استفاده می‌شد. این میکروفون‌ها به نسبت میکروفون‌های داینامیک و کاندانسر، قیمت بالاتری دارند و از مهمترین ویژگی‌های آن می‌توان به دریافت خوب فرکانس‌های بم اشاره کرد.

انواع میکروفون از نظر کاربرد

میکروفون یقه ای

همان طور که از اسم این میکروفون مشخص است، میکروفون یقه ای، اغلب به یقه افراد متصل می‌شود (قابلیت اتصال به کراوات، جای دکمه و زیر پیراهن و … را نیز دارد). به دلیل اندازه کوچک این محصول، به آن میکروفون مینیاتوری یا Lavalier نیز گفته می‌شود. در گذشته برای سخنرانی، ضبط ویدئوهای آموزشی، ضبط پادکست و …. از میکروفون‌های دستی استفاده می‌شد.

مشکل میکروفون‌های دستی درگیرکردن دست افراد بود و اینکه با جابجاشدن دست، شدت صدا کاهش یا افزایش پیدا می‌کرد. میکروفون‌های یقه ای به نسبت دیگر انواع میکروفون، قیمت بهتری دارند.

این محصولات به دونوع بیسیم و باسیم تقسیم می‌شوند. نوع بیسیم گیرنده و فرستنده دارد، سیم آن، جلوی دست و پا را نمی‌گیرد و قیمت بیشتری دارد. بسیاری از افراد معتقدند که صدای بهتری را از نوع باسیم آن دریافت می‌کنند.

کاربرد اصلی میکروفون یقه‌ای ضبط پادکست، ویدئو و مصاحبه، سخنرانی و … است و در صورتی که می‌خواهید درباره راهنمای خرید میکروفون یقه ای بیشتر بدانید، کارشناسان آوازک به شماره 02191016050 می‌توانند شما را در خرید بهترین محصول یاری کنند.

میکروفون دستی

میکروفون‌های دستی مشهورترین انواع میکروفون هستند، همان میکروفونی که برروی استیج در دست خوانندگان یا سخنرانان می‌بینید. این محصول انواع مختلفی دارد، به دو نوع بیسیم و باسیم تقسیم می‌شود.

میکروفون رومیزی

میکروفون‌هایی که پایه مخصوص به خود دارند و بر روی میزها قرار می‌گیرند، میکروفون رومیزی نام دارند. کاربرد این محصولات در دو جای مختلف است: محل‌هایی که نیاز به سیستم پیجینگ دارند و سالن‌های کنفرانس.

داشتن میکروفون رومیزی کنفرانس به شما کمک می‌کند تا بتوانید صدای همه افراد حاضر در جلسه را به خوبی داشته باشید. میکروفون رومیزی پیجینگ برای پیج‌کردن کادر درمان و بیماران، افراد در صف‌های انتظار، در رستوران‌ها و … به کار می‌رود.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص راهنمای خرید میکروفون رومیزی دارید کارشناسان باتجربه و حرفه‌ای آوازک با شماره 02191016050 در خدمت شما هستند.

هدمیک

هدمیک، میکروفونی است که بر روی سر قرار می‌گیرد. هدمیک‌ها به شکل یک گوش و دو گوش ساخته و به بازار عرضه می‌شوند.

اگر می‌خواهید کسی متوجه هدمیک شما نشود، گزینه یک گوش برای شما مناسب است و در صورتی که بخواهید جنب و جوش زیادی داشته باشید (مثلا مربی ایروبیک یا مربی ورزشی هستید) مدل دوگوش بهتر روی سرتان فیکس می‌شود.

نکته بسیار مهم در هدمیک این است که اگر گردنتان را تکان بدهید، زاویه شما با میکروفون تغییر نخواهد کرد، یعنی مشکلی برای کاهش یا افزایش صدا نخواهید داشت. همچنین برخی افراد نمی‌توانند به گونه‌ای از میکروفون یقه‌ای استفاده کنند که صدای خش خش برخورد میکروفون و لباس شنیده نشود، هدمیک در این مواقع بهترین گزینه است.

میکروفون گیشه

استفاده از میکروفون گیشه، در زمان شیوع کرونا بیشتر شد، میکروفون‌هایی که در باجه‌های بانک، صرافی‌ها، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها و هر بخشی که کارمندان و کارفرمایان در آنجا حضور فیزیکی پیدا می‌کنند اهمیت زیادی دارد.

این میکروفون‌ها صدای کارمندان و مراجعین را به خوبی به هم می‌رساند و امنیت آن‌ها را تامین می‌کند. میکروفون گیشه باعث می‌شود بیماری‌های ویروسی گسترش پیدا نکنند.

ویژگی بهترین میکروفون‌ها

حال کمی در خصوص برخی از مهمترین ویژگی‌های میکروفون‌ها صحبت می‌کنیم که در هنگام خرید میکروفون باید به آنها توجه کنید:

آمپدانس، بازه پاسخ فرکانسی، الگوی قطبی، اثر همجواری(مجاورت)، SPL و در نهایت نویز داخلی میکروفون.

اگر به دنبال بهترین میکروفون برای تولید محتوا یا بهترین میکروفون برای ضبط صدای گیتار هستید، باید با این مفاهیم اولیه آشنا باشید.

الگوی قطبی میکروفون

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در زمان خرید باید به آن توجه کنید، الگوی قطبی است. اگر اطلاعاتی در خصوص این ویژگی نداشته باشید، انتظاراتی که دارید به خوبی برآورده نمی‌شود. الگوی قطبی میکروفون‌ها شامل الگوی قطبی کاردیویید، سوپرکاردیویید، هایپرکاردیویید، بای دایرکشنال و اومنی دایرکشنال می‌شود.

الگوی قطبی کاردیویید

در این الگوی قطبی، میکروفون صدا را بیشتر از جلو برداشت می‌کند و در صورتی که صدا از پشت بیاید آن را دریافت نکرده و رد می‌کنند. در اجراهای زنده و استودیوها، بهتر است از میکروفون‌هایی با الگوی قطبی کاردیویید استفاده کنید.

الگوی قطبی سوپر کاردیویید و هایپر کاردیویید

سوپرکاردیویید نسبت به کاردیویید، هدایتی‌تر است و هایپرکاردیویید از سوپرکاردیویید، هدایتی‌تر است. یعنی سوپرکاردیویید صدای کمتری نسبت به هایپرکاردیویید برداشت می‌کند.

هایپرکاردیوییدها و سوپرکاردیوییدها صداها را با اختلاف زاویه 180 درجه (یعنی پشت میکروفون) کمتر دریافت کرده و صداهای اطراف میکروفون را کمی برداشت می‌کنند.

الگوی قطبی Omni-directional

میکروفون‌ها با این الگوی قطبی می‌توانند صدا را به صورت یکسان از همه جهات (زاویه 360 درجه) دریافت کنند. این میکروفون‌ها اثر نزدیکی ندارند.

در صورتی که بخواهید همه صداهای یک محیط را ضبط کنید، میکروفون‌هایی با این الگو برای شما مناسب‌ترند. این میکروفون‌ها بهترین گزینه ضبط صداهای محیط و صداهای ارکسترال هستند. برای صدابرداری صداهای نزدیک، بهتر است از این میکروفون‌ها استفاده نکنید.

الگوی قطبی Figure-8

میکروفون‌هایی که الگوی قطبی Figure-8 دارند، نسبت به صداهای عقب و جلو حساسیت یکسانی دارند اما صدای اطراف را رد کرده و دریافت نمی‌کنند.

برخی میکروفون‌ها چند الگویی هستند. یعنی می‌توانید با یک کلید یا دکمه که روی بدنه میکروفون قرار می‌گیرد، الگوی قطبی آن را تغییر دهید. یعنی می‌توانید از یک میکروفون در مکان‌های مختلف استفاده کنید.

آمپدانس میکروفون

میکروفون‌ها، آمپدانس خروجی و آمپدانس بار دارند. به مقاومت AC در برابر عبور جریان الکتریکی، آمپدانس خروجی گفته می‌شود و آمپدانس بار، آمپدانس ورودی دستگاه صوتی یا پری آمپلی‌فایر است که با خروجی میکروفون یک مدار ایجاد می‌کند.

میکروفن‌ها یا امپدانس‌بالا هستند یا پایین. درصورتی‌که امپدانس بالاتر از 1000 اهم باشد، نمی‌توان کابل اتصال آن را بلندتر از 5 متر گرفت. افزایش طول کابل در میکروفن‌های امپدانس‌بالا روی کیفیت سیگنال دریافتی تأثیر زیادی دارد.

بازه پاسخ فرکانسی میکروفون

بازه پاسخ فرکانسی یعنی همان محدوده فرکانسی که یک میکروفون می‌تواند صدا ضبط نماید. بازه شنوایی انسان در محدوده 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز است، اما برخی میکروفون‌ها می‌توانند صداهای فراتر یا کمتر از محدوده شنوایی انسان را نیز ضبط نمایند.

اثر مجاورت یا اثر نزدیکی میکروفون

نمی‌توانیم در مطلب راهنمای خرید میکروفون از اثر نزدیکی یا همان اثر مجاورت میکروفون حرفی نزنیم. اثر نزدیکی یعنی هرچه به منبع صدا نزدیکتر شوید، بیس ضبط شده توسط میکروفون نیز بیشتر می‌شود.

این قانون به کمک خوانندگانی می‌آید که می‌خواهند صدایی گرم داشته باشند.

بنابراین اگر سازی دارید که می‌خواهید صدای بیس‌دار از آن دریافت کنید و یا می‌خواهید صدای خواننده را بم‌تر نشان دهید، بهتر است از میکروفون‌هایی استفاده کنید که اثرنزدیکی بالایی دارند. میکروفون‌های خازنی، اثر نزدیکی بیشتری به نوع داینامیک دارند.

البته اثرنزدیکی تنها در میکروفون‌ها به وجود نمی‌آید و اسپیکرها نیز در صورتی که به دیوار نزدیک باشند، صدای بیس آن‌ها تقویت می‌شود.

نویز داخلی میکروفون

نویز داخلی (Self Noise) میکروفون، نویز الکتریکی است که توسط اجزای داخلی خود میکروفون تولید می‌شود. اگر این نویز داخلی کم باشد، سیگنال صدا خالص‌تر می‌شود. یعنی امکان تبدیل امواج اکوستیکی ضعیف‌تر به سیگنال‌های الکترونیکی بدون تداخل با نویز داخلی میکروفن فراهم می‌شود.

میزان قابل قبول نویز داخلی میکروفون، 40 db-spl است. اگر این عدد 30 باشد، خوب و کمتر از 20باشد عالی است.

حساسیت یا میزان فشار صدا (SPL)

میزان فشار صدا بر هوا (Sound Pressure Level) که آن را با نماد دسیبل نمایش می‌دهند، متغیری است که نشاندهنده بالاترین حجم صدایی است که میکروفون می‌تواند دریافت نماید. این ویژگی زمانی که میکروفونی باید با سازهای متفاوتی با صدای بلند مانند درام به کار رود، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هرچه عدد SPL کمتر باشد، میکروفون حساس‌تر خواهد بود.

با خواندن راهنمای خرید میکروفون، امیدواریم به پاسخ سوالات خود رسیده باشید، هر گونه سوالی در خصوص خرید میکروفون داشتید، می‌توانید با کارشناسان آوازک به شماره 02191016050 تماس بگیرید.

نوشته راهنمای خرید میکروفون اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code