چگونه به یک گرافیست حرفه‌ای تبدیل شوم؟
1 min read

چگونه به یک گرافیست حرفه‌ای تبدیل شوم؟

آیا شما هم یکی از اون افرادی هستین که عشق گرافیست شدن دارن؟ برای رسیدن به این آرزو باید ذهن خیلی خلاق و شگفت‌انگیزی داشته باشین. اگه این ویژگی‌ها رو دارین، پس این حوزه براتون مناسبه. ولی خب این سوال مطرح می‌شه که چطوری گرافیست بشیم و مهارت‌های گرافیست چیست؟ در این مقاله می‌خوایم علاوه بر توضیح این مسئله در درجه اول به تعریفی از خود گرافیک هم بپردازیم.

گرافیک چیست؟

گرافیک زیرمجموعه هنر‌های تجسمی به‌شمار میره و ریشه این کلمه از گراف می‌یاد. در واقع کار گرافیکی، طراحی ایده و درست کردن یک ترکیب‌بندی مناسب هست.

بعضی وقت‌ها به کسانی که در حوزه گرافیک کار می‌کنند گرافیست میگن. گرافیک یک جورهایی زبان تصاویر هم هست. هدف گرافیک اینه‌که، در بین خطوطی که داره ایجاد میکنه پیامی هم به مخاطب منتقل بشه. هنر گرافیک در بخش‌های مختلفی قابل استفاده هست.

مهارت‌های گرافیست شامل چیا می‌شن؟

برای اینکه به عنوان یک گرافیست کاربلد به حساب بیاین، باید یه سری مهارت‌های خاص در این رشته داشته باشین. البته تنها مهارت اهمیت نداره بلکه باید علاقه و مهم‌تر از اون خلاقیت هم داشته باشید. کسانی که دوس دارن گرافیست بشن باید در برنامه‌اشون مطالعه و دیدن کارهای افراد دیگه رو در اولویت قرار بدن چون این کار باعث میشه تا خلاقیتشون بالاتر بره. حالا مهارت‌هایی که برای گرافیست شدن نیازمند هست را برای شما می‌گیم.

تایپوگرافی

تایپوگرافی یک هنر ظریفه که با اون می‌تونید حروف را در کنار هم قرار بدین و یک تصویر هنری درست کنین. حروف، فاصله بین حروف و خطوط از بخش‌هایی هستند که تایپوگرافی را تشکیل می‌دن. هدف گرافیست در تایپوگرافی اینه‌که یک نمای هنری و بصری به نوشته بده، برای همین لازمه که ظرفیت دیداری نوشته رو افزایش بدیم.

تایپوگرافی در دو معنی نگاری و انتزاعی تعریف میشه. در حالت اول مخاطب بعد از دیدن اثر، با خوندن نوشتار معنی اون را درک می‌کنه. ولی در حالت انتزاعی، اثر هنری با رنگ و فرم درست می‌شه و برای درک اون نیازمند توجه بیش‌تری هست. ولی در هر دو حالت چیزی که در تصویر مشخصه ترکیب جالب و هنرمندانه از خط‌ها و تصاویر هست. برای طراحی لوگو از تایپوگرافی استفاده می‌شه.

یکی از مهارت‌های گرافیست باید آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها باشه. رنگ شناسی حوزه خیلی گسترده‌ایه که شامل تئوری رنگ‌ها، شناخت رنگ‌های مکمل، انتخاب رنگ در نرم‌افزارها، تک رنگ‌ها، پیام رنگ‌ها و … می‌شه. گرافیست باید بدونه که ترکیب هر رنگ چه رنگی رو ایجاد می‌کنه. همچنین باید رنگ‌هایی که بر مخاطبانش تاثیر داره رو شناسایی کنه و با رنگ‌های ثانویه، ترند و اولیه آشنایی داشته باشه.

استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی

به‌خاطر اینکه نرم‌افزار‌های گرافیکی مختلفی وجود داره؛ در نتیجه گرافیست می‌تونه هر کدام از اون‌ها رو که نیاز داشت استفاده کنه و در این زمینه مشکلی وجود نداره. در ادامه بهترین نرم افزار ها در زمینه طراحی گرافیک برداری را به شما معرفی می کنیم .

نرم‌افزار کورل دراو

نرم‌افزار کورل از مشهورترین نرم‌افزاهای گرافیکی برداری هست. این نرم‌افزار به خاطر اینکه امکانات خیلی زیادی داره، برای استفاده گرافیست‌ها در هر سطح مهارتی مناسب خواهد بود. طراحان گرافیک، طراحان انیمیشن، طراحان صفحات وب ، طراحان بنر های تبلیغاتی و … از این دسته افراد به شمار می‌روند.

نرم‌افزار Illustrator

یکی دیگه از محصولات شرکت مذکور Illustrator هست. Illustrator به دلیل اینکه امکان بهینه‌سازی تصاویر را داره توسط طراحان وب استفاده میشه.

وظایف گرافیست چیست؟

احتمالا افرادی که به تازگی وارد این رشته شدن، کنجکاون بدونن که یک گرافیست چه وظایفی داره. در ادامه به مهترین وظایف گرافیست می‌پردازیم.

مهمترین وظایف گرافیست

طراحی گرافیکی هویت بصری

هویت یک برند، بازگوکننده رابطه بین یک کسب‌و‌کار با مخاطبانش هست. در معنی ساده‌تر می‌توان گفت که یک سازمان تجربیات، عواطف و شخصیت خود را با مخاطب به اشتراک می‌ذاره. گرافیست‌ها برای نمایش شخصیت یک برند از عواملی مانند لوگو، کتابخانه تصویری، تایپوگرافی و … استفاده می‌کنن.

طراحی گرافیکی بازاریابی و تبلیغات

برای موفقیت در امر بازاریابی باید محصول برطبق رضایت، نیاز و خواسته مخاطب ایجاد بشه؛ در نتیجه به دلیل اینکه یک تصویر همیشه جذاب‌تر و بهتر عمل می‌کنه، گرافیست به سازمان‌های تجاری کمک کرده تا بتونن تبلیغات جذاب‌تری برای محصولات خودشون آماده کنن. همکاری گرافیست با برند، در جهت ایجاد یک استراتژی بازاریابی بصری از جمله مهم‌ترین وظایف یک طراح به شمار می‌ره.

طراحی گرافیکی رابط کاربری

UI در واقع نشان‌دهنده ارتباط کاربر با یک وب‌سایت و اپلیکیشن هست. در این نوع طراحی، گرافیست روی موادی همچون دکمه، فونت، منو و سایر چیزها تمرکز داره.

طراحی گرافیکی در انتشارات

مجله، کتاب و روزنامه به‌عنوان انتشارات محسوب می‌شن. گرافیست‌کارانی که در این نشریات کار می‌کنن با ویراستار و ناشر همکاری کرده تا بتونن عکس‌ها و گرافیک‌ها را آماده کنن. وظایف طراح گرافیک انتشارات، در زمینه‌هایی مثل کتاب، مجله، خبرنامه، کاتالوگ و گزارش‌های سالیانه خواهد بود.

طراحی گرافیکی در بسته بندی محصول

بسته‌بندی محصول به دلیل اینکه در جذب مخاطب خیلی تاثیرگذاره؛ در نتیجه یک راه بسیار موثر در بازاریابی هست. جعبه و بسته‌بندی که برای یک محصول استفاده میشه، بازگوکننده هویت یک برند خواهد بود.

طراحی گرافیکی در انیمیشن سازی

انیمیشن یک نوع گرافیک متحرکه که از اون برای تبلیغات در رسانه می‌توان استفاده کرد. در این طراحی باید موشن گرافیک ، تصاویر، کلیپ و انیمیشن تولید بشه. امروزه به دلیل پیشرفت‌هایی که در فناوری صورت گرفته، تولید انیمیشن سازی نیز بسیار افزایش داشته هست.

با اکسی کلس به یک گرافیست حرفه ایی تبدیل شو

اکسی کلس اولین بار در سال 1399 به‌ منظور یک مرجع برای آموزش‌های مربوط به بازارکار گرافیک کار خودشو شروع کرد. از جمله هدف‌هایی که در اکسی کلس در نظر گرفته شده، می‌توان به برگزاری دوره های آموزشی در رابطه با ادیت و روتوش عکس های شخصی، بازاریابی، طراحی پوستر های تبلیغاتی، انیمیشن سازی، مهارت های کامپیوتر، ساخت ویدئو و کلیپ،سه بعدی سازی، بازار یابی و ارائه محصولات آموزشی در زمینه‌های مختلف اشاره کرد.

اکسی کلس همواره سعی داشته تا رضایت مشتریان را به خود جلب کنه؛ در نتیجه از ویژگی‌های این مجموعه پیشتیبانی و ضمانت همه محصولات آموزشی هست. تمام محصولات این مجموعه توسط بهترین اساتید تدریس شده و تمام نکات آموزشی و سرفصل‌ها به خریداران آموزش داده میشه. نکته ویژه درباره این دوره‌ها این‌که تمام آن‌ها بر طبق استاندارد و مواردی که برای بازار کار نیازه، تهیه شدن.

دوره آموزشی کورل دراو

CorelDraw یک نرم‌افزار تخصصی برای انجام‌دادن کارهای گرافیکی هست. از این نرم‌افزار برای طراحی بصری استفاده میشه. این دوره که از صفر آموزش داده میشه با تلاش‌های خستگی ناپذیر مدرسان خبره تهیه شده . نرم‌افزار کورل برای طراحی برداری بسیار مناسب است . در گرافیک کامپیوتری از دو نوع طراحی به ‌نام‌های رستر و وکتور استفاده میشه. وکتور نرم‌افزاریه که باعث میشه با بزرگ‌نمایی کردن تصویر، افت کیفیت رخ نده و اما در رستر چون با پیکسل‌ها سروکار داریم در این مورد محدودیت اندازه وجود داره و زوم کردن تصویر افت کیفیت به وجود میاد . عموما از فتوشاپ برای رستر و از کورل دراو و ایلاستریتور برای نرم‌افزار وکتور استفاده میشه.

ایلاستریتور بهتره یا کورل ؟

با وجود اینکه ایلاستریتور یکی از محصولات شرکت ادوبی هست به خوبی میتونه با این نرم‌افزار ارتباط برقرار کنه با این حال در ایران کورل طرفدار بیشتری داره و از بازار بهتری برخورداره.‌ کسانی که میخوان به‌صورت تخصصی کار کنن، کورل یک انتخاب بسیار مناسب برای اون‌ها خواهد بود.

هدف آموزش کورل دراو

در این دوره از اکسی کلس تمام مهارت‌هایی که یک کاربر کورل نیاز داره رو یاد می‌گیرید و به سطح خوبی در طراحی می‌رسید.

به عبارت دیگر‌؛ اکسی کلس به شما قول میده پس از گذروندن دوره آموزشی کورل دراو به یک طراح فوق‌العاده تبدیل بشید! همچنین ورژن آموزش داده شده در این محصول متعلق به سال 2021 خواهد بود. ولی اگه شما قصد داشته باشین تا با سایر ورژن‌ها هم کار کنین، مشکلی براتون به‌وجود نمیاد. و میتونین یادگیری رو شروع کنید .

نوشته چگونه به یک گرافیست حرفه‌ای تبدیل شوم؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code