فنگ شویی در طراحی داخلی اداری
1 min read

فنگ شویی در طراحی داخلی اداری

احتمالاً می‌دانید راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید محیط کارتان را جذاب‌تر و سازنده‌تر کنید؛ اما آیا به فنگ شویی هم فکر کرده‌اید؟ فنگ شویی یک هنر باستانی چینی است که شامل ایجاد فضایی هماهنگ با محیط می‌شود. فنگ شویی بیش از 3000 سال پیش در چین آغاز شد و به مرور در مناطق آسیایی-اقیانوسیه مانند ژاپن، کره، سنگاپور، فیلیپین، ویتنام، تایلند و مالزی مورد استقبال قرار گرفت.

در سال‌های اخیر، فلسفه فنگ شویی در کشورهای غربی نیز به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. بسیاری از تاجران آسیایی تمام تلاش خود را می‌کنند تا فنگ شویی را حتی در محیط شرکت خود بگنجانند. در یک نظرسنجی تاریخی، 70 درصد از مشاغل تایوانی برای فنگ شویی ارزش قائل بودند و بر طبق نظرسنجی‌ها هر شرکت به طور متوسط ​​27000 دلار (دلار آمریکا) برای مشاوره، طراحی و هزینه ساخت‌وساز فنگ شویی هزینه کرده است. برای آشنایی بیشتر با فنگ شویی در طراحی داخلی اداری دفتر خود در ادامه با ما همراه باشید.

مزایای فنگ شویی در طراحی داخلی اداری

معنی لغوی فنگ شویی “باد” (فنگ) و “آب” (شوی) است. با فنگ شویی، اشیاء در یک اتاق بر اساس جریان انرژی طبیعی چیده می‌شوند. این مفهوم همچنین شامل استفاده از رنگ‌ها، مواد و چیدمان یک فضا برای ایجاد یک محیط مطلوب می‌شود. چه یک دفتر کار خانگی داشته باشید یا یک فضای کاری اداری احتمالاً ساعات زیادی را در دفتر خود می‌گذرانید. طرفداران فنگ شویی بر این باورند که به‌کارگیری اصول فنگ شویی در دفتر کار می‌تواند بهره‌وری و موفقیت را به همراه داشته باشد. شکی در این نیست که دفتری که دعوت کننده، سازمان‌دهی شده و از نظر زیبایی شناسی جذاب باشد می‌تواند کار را برای کارکنانش لذت بخش تر کند.

5 عنصر مهم در فنگ شویی

در فنگ شویی پنج عنصر وجود دارد که انرژی را جذب می‌کند و باید حتماً میان آن‌ها تعادل برقرار باشد:

  1. 1- چوب: این عنصر خلاقیت و رشد را کانالیزه می‌کند. درختان، گیاهان یا اشیاء سبز رنگ می‌توانند نمایانگر چوب باشند.
  2. 2- آتش: قوی‌ترین عنصر در فنگ شویی است. شور، انرژی، انبساط، جسارت و دگرگونی ایجاد می‌کند. شمع یا رنگ قرمز می‌تواند عنصر آتش را وارد فضای اداری شما کند.
  3. 3- آب: این عنصر با احساس و الهام مرتبط است. ویژگی‌های آبی یا اقلام آبی می‌توانند این عنصر را نشان دهند.
  4. 4- زمین: عنصر زمین نشان‌دهنده ثبات و قدرت است. می‌توانید عنصر زمین را با سنگ‌ها، فرش‌ها، کتاب‌های قدیمی یا چیزهایی که به رنگ قهوه‌ای یا خرمایی هستند ترکیب کنید.
  5. 5- فلز: فلز تمام عناصر را متحد می‌کند، در حالی که تمرکز و نظم را ارائه می‌دهد. از اشیایی استفاده کنید که رنگ فلزی یا سفید، نقره‌ای یا خاکستری دارند.

چگونه فنگ شویی را به طراحی داخلی اداری بیاوریم؟

شما می‌توانید اصول فنگ شویی را حتی در کوچک‌ترین فضاها به کار ببرید. از ترکیب رنگ‌های خاص گرفته تا قرار دادن مبلمان خود در محل مناسب، راه‌های زیادی برای آوردن فنگ شویی به دفتر شما وجود دارد. در ادامه با چند راه‌کاری کاربردی آشنا خواهید شد.

میز خود را در موقعیت قدرت قرار دهید

طبق فنگ شویی، شما باید میز خود را طوری قرار دهید که در “وضعیت قدرت” بنشینید. این منطقه دورترین نقطه از ورودی اتاق است. میز خود را طوری بچینید که در هنگام نشستن بتوانید در را ببینید.

یک پشتوانه قوی ایجاد کنید

شما می‌توانید با قرار دادن صندلی خود به گونه‌ای که پشت شما در برابر یک دیوار محکم قرار گیرد، پشتیبان فنگ شویی قوی ایجاد کنید. اگر این کار امکان‌پذیر نیست، سعی کنید یک ردیف از گیاهان سرسبز را در پشت محل نشستن خود قرار دهید.

صندلی مناسب را انتخاب کنید

یک صندلی راحت با پشتی بلند برای فنگ شویی ایده آل است. اعتقاد بر این است که پشتی صندلی حمایت و محافظت ایجاد می‌کند.

آب و عناصر گیاهان را به فضا اضافه کنید

کارشناسان معتقدند گنجاندن آب و گیاهان در فضای کاری شما می‌تواند انرژی مثبت خلاقانه‌ای داشته باشد. سعی کنید یک آب‌نما با آب متحرک در محل کار خود قرار دهید. یک گیاه زنده همچنین می‌تواند به بهبود کیفیت هوای داخل فضای اداری شما کمک کند.

دفتر خود را با آثار هنری تزئین کنید.

اطراف دفتر خود را با تصاویر و اشیایی که الهام‌بخش هستند، تزئین کنید، مانند تصاویری با شعار یا تصاویری که نماد آنچه می‌خواهید انجام دهید باشد.

رنگ‌های مناسب انتخاب کنید

رنگ‌های اداری فنگ شویی باید بدون اینکه زیاده‌روی کنند تعادل ایجاد کنند. برخی از انتخاب‌های محبوب عبارت‌اند از:

  • • زرد ملایم
  • • طلایی کم‌رنگ
  • • نارنجی کم‌رنگ
  • • سبز کمرنگ
  • • سبز آبی
  • • سفید

نور طبیعی را به فضای اداری وارد کنید.

در دکوراسیون اداری و دفتر کار در صورت امکان از نور طبیعی پنجره‌ها استفاده کنید. نور زرد و فلورسنت می‌تواند باعث خستگی شود. اگر باید از نور مصنوعی استفاده کنید، لامپ‌های رشته‌ای از تمام طیف‌ها را انتخاب کنید.

یک متخصص استخدام کنید

یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا دفتر خود را مطابق با اصول و عناصر فنگ شویی سازمان‌دهی و تزئین کنید.

بر طبق اصول فنگ شویی در طراحی داخلی اداری از چه چیزی باید اجتناب کرد؟

برخی از اشتباهات رایج می‌توانند فنگ شویی فضای اداری شما را مختل کنند. در اینجا با چند نکته در مورد کارهایی که نباید انجام دهید آشنا می‌شود.

پرهیز از به‌هم‌ریختگی

به هم ریختگی در تمام قسمت‌های دفتر خود را از بین ببرید. این مورد شامل فضای میز، کف و قفسه‌ها و کشوها نیز می‌شود. کارشناسان معتقدند یک دفتر سازمان‌دهی شده می‌تواند کارایی و بهره‌وری را افزایش دهد و در عین حال شفافیت ذهنی کارکنان را فراهم کند.

پشت‌به‌پشت یا رودررو ننشینید

اگر باید دفتر خود را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید، از نشستن پشت به پشت یا رودررو بپرهیزید، زیرا این موقعیت‌ها می‌تواند ازلحاظ روانی درگیری ایجاد کند. سعی کنید در میان میزهای خود یک مانع کوچک با یک گیاه یا شیء قرار دهید تا فضای منفی را از بین ببرید.

از گوشه‌های تیز خلاص شوید

سعی کنید از به‌کارگیری مبلمان اداری یا اشیاء با زوایای تیز خودداری کنید. اگر این اقلام را در دفتر خود دارید، جای آن‌ها را طوری تغییر دهید که در حین کار رو به روی شما نباشند.

غرق رنگ‌ها نشوید

رنگ‌های بسیار روشن و زنده می‌توانند برای یک دفتر کار خیلی زیاد باشند. شما به رنگ‌هایی احتیاج دارید که دعوت‌کننده باشند، نه طاقت‌فرسا.

سخن نهایی

درنهایت بر اساس آنچه گفته شد فنگ شویی یک هنر باستانی است که می‌تواند تعادل، سازمان‌دهی و ثبات را برای دفتر کار شما به ارمغان بیاورد. کارهای ساده‌ای چون قرار دادن مبلمان اداری در محل صحیح، افزودن عناصر خاص و ترکیب رنگ‌های مناسب می‌تواند به بهبود جریان فضای کاری شما تا حد زیادی کمک کند.

نوشته فنگ شویی در طراحی داخلی اداری اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code