با شبکه توزیع محتوا (CDN) آشنا شوید؛ ویژگی‌های بهترین CDN ایرانی
1 min read

با شبکه توزیع محتوا (CDN) آشنا شوید؛ ویژگی‌های بهترین CDN ایرانی

CDN یا شبکه توزیع محتوا مخفف عبارت Content Delivery Network است. شبکه‌های توزیع محتوا، به نوعی ستون فقرات نامریی اینترنت هستند که به شکل بسیار گسترده به وسیله‌ی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک شبکه توزیع محتوا، مجموعه‌ای از سرورها و مراکز داده است که در نقاط مختلف جغرافیایی توزیع شده‌اند و با ذخیره (Cache) بخشی از محتوای سایت، محتوای وب را به جایی که کاربران هستند، نزدیک‌تر می‌کنند. بدین‌طریق، به بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها کمک می‌کنند فارغ از فاصله مکانی با سرور میزبان، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محتوای موردنظرشان دسترسی پیدا کنند.

سرویس‌های CDN ایران و سرویس‌های CDN بین‌المللی، بخشی از اطلاعات سایت (مانند فایل کدهای CSS، فایل کدهای جاوااسکریپت، فایل‌های مولتی مدیا و …) را روی Nodes یا سرورهای مختلف خود که در سراسر جهان توزیع شده‌اند، کپی می‌کند. هر زمان کاربری این محتوا را درخواست کرد، با توجه به منطقه جغرافیایی‌اش، از نزدیک‌ترین سرور اطلاعات برایش ارسال می‌شود. از طرف دیگر با توجه به این‌که این اطلاعات قبلن ذخیره (Cache) شده‌اند، تبادل آن‌ها با سرعت بیش‌تر و مصرف پهنای باند کم‌تری انجام می‌شود.

سرویس‌دهندگان متعددی درایران و خارج از ایران، خدمات CDN را ارایه می‌کنند که با توجه به فاکتورهای کلیدی و مهم یک سرویس CDN ایرانی باکیفیت و پیشرفته ، برخی نسبت به برخی دیگر در ارایه خدمات به‌طرز چشمگیری پیشی می‌گیرند. در ادامه ابتدا CDN و اهمیت آن را در توزیع و تحویل محتوا بررسی می‌کنیم و سپس به فاکتورهایی می‌پردازیم که در انتخاب هوشمندانه مناسب‌ترین و بهترین CDN ایرانی به شما کمک می‌کند.

CDN برای حل چه مشکلی ساخته شد؟

برای درک بهتر عملکرد CDN ایرانی یا بین‌المللی و چرایی استفاده گسترده از آن، بهتر است ابتدا بررسی کنیم شبکه‌های توزیع محتوا چه مشکلی را حل می‌کنند. زمانی که کاربر آنلاین درخواست بارگذاری یک صفحه وب را می‌دهد تا زمانی که محتوای آن صفحه بارگذاری می‌شود مدت زمانی طول می‌کشد. میزان تاخیر بین درخواست کاربر و نمایش محتوا در مرورگر کاربر، تحت تاثیر عوامل متعددی‌ متغیر است. بخش زیادی از این تاخیر زمانی، مرتبط با موارد فنی سایت است. با این حال در همه موارد، با افزایش مسافت جغرافیایی بین مکان فیزیکی کاربر و سرور میزبانی سایت، مدت زمان بارگذاری صفحات افزایش می‌یابد.

شبکه تحویل محتوا (CDN) این مشکل را با ذخیره کپی محتوای سایت در سرورهای متعدد، که در نقاط مختلف جغرافیایی توزیع شده‌اند، برطرف کرده و باعث بهبود سرعت بارگذاری و عملکرد سایت و در نتیجه بهبود SEO آن می‌شود.

مزایای استفاده از سرویس شبکه توزیع محتوا (CDN)

از آن جایی که اینترنت در ابتدا برای داده‌ها با حجم انبوه(مانند ویدیوی زنده با کیفیت بالا و دانلودهای زیاد) طراحی نشده بود، چنین نیازی احساس نمی‌شد، اما اکنون CDN‌ها کمک می‌کنند تا ارایه محتوا هرچند در حجم و مقیاس بالا، با سرعت و امنیت بیش‌تری در اختیار کاربران قرار گیرد. CDN با ارایه راهکارهایی برای بهبود عملکرد، دسترس‌پذیری ، امنیت و هوشمندی، به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ دنیا کمک می‌کند تا در مدیریت و اجرای فرآیندهای آنلاین‌شان موفقیت بیش‌تری داشته باشند.

  • • تاثیر مثبت CDN در عملکرد و کارایی

بهبود عملکرد به این معناست بعد از کلیک روی لینک، به جای این که هفت ثانیه منتظر بمانید تا محتوای صفحه لود شود یا به بافر ویدیویی (دایره چرخان آشنا روی صفحه) چشم بدوزید، در کم‌ترین زمان ممکن به محتوای جدید دسترسی پیدا کنید.

هنگامی که محتوای درخواستی به وسیله‌ی سرورهای CDN از پیش ذخیره می‌شوند، کاربر نهایی به جای این که منتظر بماند تا درخواستش به سرور مبدا، که ممکن است از نظر فیزیکی و جغرافیایی فاصله زیادی با کاربر داشته باشد، برسد و پاسخ بگیرد، به سروری نزدیک‌تر در شبکه CDN متصل می‌شود و محتوای مورد نظرش را از آن‌جا دریافت می‌کند.

  • • نقش CDN در بهبود دسترسی

هنگامی که بار ترافیک وب‌سایت با میلیون‌ها درخواست در ثانیه، به اوج خود می رسد، حتا قدرتمندترین سرورها نیز ممکن است با چالش روبرو شوند. بدون شبکه توزیع محتوا، تمام این ترافیک باید به وسیله‌ی زیرساخت ارایه‌دهنده‌ی محتوا مدیریت و ساماندهی شود و این مشکل منجر به یک تجربه کاربری ضعیف برای کاربران نهایی می شود.

اما شبکه توزیع محتوای پیشرفته، با توزیع گسترده و عظیم سرورهای خود در اقصی نقاط جهان، می‌تواند ده‌ها ترابایت در ثانیه ترافیک را بدون هیچ چالش و نگرانی مدیریت کنند.

  • • نقش CDN در تامین امنیت بیش‌تر

با افزایش روزافزون حجم داده‌ها و تراکنش‌ها با ارزش بالا، حملات هکرها برای سواستفاده ازین جریان نیز در حال افزایش است. این حملات مخرب می‌تواند هزینه‌های بسیار زیاد و غیرقابل جبرانی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها داشته باشد.

امروزه پیشرفته‌ترین شبکه‌های تحویل محتوا، امنیت اطلاعات را به عنوان یک ارزش اصلی در نظر می‌گیرند و در این راستا راهکارهای منحصربه فردی ارایه می‌کنند تا ارایه‌دهندگان محتوا و کاربران نهایی، در برابر طیف گسترده‌ای از حملات مخرب، بدون اختلال در دسترسی به محتوا، ایمن باشند.

برای مثال برخی از سرویس‌دهندگان پیشرفته CDN ایرانی مانند ابرآروان، با به کارگیری محصولاتی مانند امنیت ابری، فایروال، DDos پروتکشن و … امنیت وبسایت‌ها را تضمین می‌کنند.

  • امکان محدود کردن دسترسی IPهای مخرب و یا IP یک یا چند منطقه جغرافیایی
  • بررسی ماهیت فرستنده‌ی درخواست‌ها و جلوگیری از درخواست‌هایی که بات‌های مخرب به وب‌سایت ارسال می‌کند و در نتیجه جلوگیری از حملات DDos
  • محدود کردن تعداد یا نرخ درخواست‌های ارسالی هر آی‌پی به وب سایت
  • بررسی ماهیت درخواست‌ها و جلوگیری از حملاتی مثل SQL injection

از جمله امکاناتی هستند که CDN ایرانی ابرآروان، برای افزایش امنیت وب‌سایت شما در اختیارتان می‌گذارد.

ویژگی هایی که یک سرویس‌دهنده CDNخوب را متمایز می‌کند

  • • اندازه و توزیع گسترده‌ی شبکه :

ارایه‌دهنده خدمات CDN باید شبکه گسترده‌ای از سرورهای توزیع شده در اقصی نقاط جهان داشته باشد. از این رو در نظر گرفتن توزیع جغرافیایی هنگام انتخاب CDN بسیار مهم است. بسیاری از CDN‌ها در اروپا و ایالات متحده، که مراکز داده رایج هستند، پوشش خوبی دارند. اما تعداد بسیار کمی از آن‌ها در آسیا، خاورمیانه و آفریقا از پوشش قوی برخوردارند. بنابراین یک سرویس دهنده CDN برتر در دنیا، الزاما برای کاربران همه مناطق جغرافیایی، نمی‌تواند بهترین انتخاب باشد. شبکه توزیع محتوای ابر آروان با در اختیار داشتن بیش از ۴۰ پاپ سایت در نقاط پر ترافیک ایران و جهان انتخاب خوبی برای مشتریان CDN ایرانی است.

  • • پشتیبانی قوی از مشتری

راه‌اندازی و تنظیم CDN برای کاربرانی که برای اولین‌بار می‌خواهند این کار را انجام دهند شاید کمی گیج‌کننده باشد. بنابراین ارایه آموزش‌های گام‌به‌گام فعال‌سازی CDN، ارایه پنل مدیریتی ساده و بدون پیچیدگی و پاسخ‌گویی تخصصی و شبانه‌روزی می‌تواند بسیار دلگرم‌کننده باشد.

  • • قیمت گذاری مقرون به صرفه و شفاف

قیمت مقرون به صرفه و شفاف یکی از ویژگی‌های مثبت یک سرویس‌دهنده‌ی مناسب است. به شکل معمول سرویس‌دهندگان CDN ایرانی مانند ابرآروان یا خارجی مانند Cloudflare CDN، بسته‌های متعددی را با قیمت‌گذاری از پایه شروع کرده و سپس برای درخواست‌های اختصاصی، قراردادهای سفارشی را تنظیم می‌کنند. در هر دو این سرویس‌ها تعداد درخواست‌ها و ترافیک برای همه‌ی کاربران رایگان و نامحدود است.

چه سرویس دهنده‌ای را برای استفاده از خدماتCDN انتخاب کنیم؟ CDN ایرانی یا خارجی ؟

سرویس‌دهندگان متعددی، امکان استفاده از خدمات شبکه توزیع محتوا را فراهم می‌کنند. در حال حاضر معروف‌ترین شرکت خارجی ارایه‌دهنده خدمات شبکه توزیع محتوا در دنیا شرکت کلودفلر است. با این‌حال، همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یک سرویس دهنده CDN برتر در دنیا، الزامن برای کاربران همه‌ی مناطق جغرافیایی، نمی‌تواند بهترین انتخاب باشد. زیرا بسیاری از CDNها صرفن در مناطق کشورهای توسعه‌یافته، پوشش خوبی دارند، اما در آسیا و خاورمیانه به ویژه ایران خیر. بنابراین یک سرویس‌دهنده قدرتمند ایرانی مانند CDN ابرآروان که از طرفی شبکه‌ای با توزیع و گستردگی بالا دارد و از سوی دیگر در ارایه خدمات جانبی و راهکارهای امنیتی بسیار قدرتمند عمل می‌کند، می‌تواند در بسیاری مواقع بهترین انتخاب باشد.

چرا بسیاری از مدیران شرکت ها و سازمان ها از خدمات CDN ایرانی ابرآروان استفاده می‌کنند؟

جای تعجب نیست که ابرآروان به پشتوانه‌ی کیفیت، توان فنی، ارایه خدمات جانبی گسترده و در عین‌حال قیمت CDN مقرون به صرفه، انتخاب بسیاری از مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک، در استفاده از خدمات CDN ایرانی است.

در ادامه به‌شکل خلاصه به بخشی از مزایای استفاده از سرویس CDN ایرانی ابرآروان می‌پردازیم.

  • ارایه پروتکل HTTP v2.0، به‌روزترین، سریع‌ترین و امن‌ترین پروتکل بارگذاری محتوای وب
  • سنجش لحظه‌ای سلامت سرورهای اصلی
  • بهبود، بازنویسی و بهینه‌سازی فایل‌های HTML ، CSS و جاوا‌ اسکریپت
  • فشرده‌سازی، تبدیل و بهبود فرمت و تغییر ابعاد تصاویر برای نمایش بهتر در نمایش‌گرهای مختلف
  • تنظیم و مدیریت محتوای قابل Cache مرورگر
  • سرویس همیشه رایگان DNS برای مدیریت رکوردهای دامنه‌ها
  • امکانات گسترده و کامل امنیتی شامل منع حملات DdoS، دیواره آتش وب، Firwall، محدودیت نرخ درخواست
  • و …

شما هم می‌توانید با استفاده از یکی از بسته‌های پایه، رشد، حرفه‌ای یا سازمانی CDN ابر آروان از همه امکاناتی که برای افزایش سرعت و امنیت وب‌سایت خود نیاز دارید، بهره‌مند شوید بدون آن‌که هزینه‌ای برای ترافیک داخلی و خارجی و تعداد درخواست‌های دریافتی بپردازید.

همین حالا وارد صفحه خدمات CDN ابرآروان شوید و با بسته‌ی همیشه رایگان CDN ایرانی ابرآروان شروع کنید.

نوشته با شبکه توزیع محتوا (CDN) آشنا شوید؛ ویژگی‌های بهترین CDN ایرانی اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code