مواد مغذی درون آجیل ها شامل چه هستند؟
1 min read

مواد مغذی درون آجیل ها شامل چه هستند؟

بسیاری از افراد آجیل را صرفا برای مراسمات و جشن های خاص خریداری می کنند و خرید آجیل بیشتر از آنکه برای بهره مندی از خواص آن باشد به عنوان یک رسم در میان مردم رواج پیدا کرده است. در صورتی که اگر فرد علم بیشتری نسبت به مواد مغذی درون آجیل داشته باشد، آجیل را نه تنها برای مراسمات بلکه در رژیم غذایی روزانه ی خود قرار می دهد. در ادامه ی این مقاله به توضیح و بررسی مواد مغذی موجود در آجیل می پردازیم.

مواد مغذی درون آجیل ها

آجیل منبع بی نظیری از مواد معدنی و مقوی می باشد. بدن انسان به تمامی مواد مغذی موجود در انواع مغز های تشکیل دهنده ی آجیل نیاز دارد و این نیاز مختص برخی سنین نیست. انسان در تمام سنین از کودکی تا زمان پیری به این مواد نیاز دارد و باید به طور روزانه آنها را مصرف کند. مواد مغذی درون آجیل عبارتند از:

آهن

از جمله مواد مغذی مهم درون آجیل ها آهن است. عملکرد مطلوب سلول ها و خون رسانی به اندام های مختلف بدن با وجود آهن انجام می گیرد. ساخت هموگلوبین در بدن نیز به میزان بسیار به آهن بستگی دارد. لزوم استفاده از ترکیباتی که بتواند آهن مورد نیاز بدن را تامین کند بسیار اهمیت دارد. در میان مغز های موجود در آجیل گردو، انواع بادام و پسته آهن بسیاری دارند و باید مصرف شوند.

فیبر

فیبر تاثیرات بسیاری بر سلامت بدن دارد. یکی از مهم ترین تاثیرات فیبر بر بدن کمک و بهبود عملکرد سیستم گوارشی است. وجود فیبر در دستگاه گوارش باعث تغذیه باکتری های مفید موجود در این دستگاه می شود. با مصرف آجیل ها که سرشار از فیبر است مشکلاتی مانند یبوست برطرف خواهند شد.

کمک به کاهش وزن، افزایش طول عمر، کاهش مشکلات قلبی، جلوگیری از بروز برخی از بیماری ها و سرطان ها از ویژگی های وجود فیبر در بدن می باشند. اکثر مغز های موجود در آجیل میزان قابل توجهی فیبر دارند، اما پسته، فندق، بادام و کنجد میزان فیبر بیشتری دارند.

کلسیم

رشد سالم استخوان ها در کودکی و نیز جذب آهن توسط کلسیم صورت می گیرد. علاوه بر استخوان سازی، سلامت استخوان ها در سنین مختلف نیز به کلسیم بستگی دارد. به همین دلیل مصرف آجیل به عنوان ماده ای که سرشار از کلسیم است باید در اولویت قرار گیرد تا مشکلاتی مانند پوکی استخوان یا سایر مشکلات مربوط به استخوان صورت نگیرند.

کلسیم همچنین برای سلامت و زیبایی پوست و مو مورد نیاز است و مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم مانند آجیل در زمان های بارداری باعث تنظیم انقباض های عضلانی و نیز عملکرد صحیح هورمون ها و آنزیم ها که در این دوره بسیار اهمیت دارد می شود.

آنتی اکسیدان

یکی از مهم ترین مواد مغذی موجود در آجیل ها که باعث مراقبت از شخص می شود آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان از عفونت های مختلف و نیز انواع سرطان ها جلوگیری می کند و باید توسط مواد غذایی مختلف توسط بدن دریافت شود.

ویتامین ها

از جمله ویتامین های موجود در مغز های آجیل ویتامین A و گروه ویتامین های B می باشد. تقریبا تمامی افراد با نقش ویتامین A در بدن آشنا هستند. این ویتامین در بهبود سیستم ایمنی بدن و نیز سلامت چشم نقش بسیاری دارد.

گروه ویتامین B نیز که در اکثر مغز ها مانند بادام وجود دارد در بهبود حالات روحی و روانی نقش بسزایی دارند. سلامت سلول های موجود در پوست، مغز و اندام های دیگر تا حدودی به مصرف ویتامین های این گروه بستگی دارند. قرار دادن مواد حاوی این ویتامین باعث سلامت بدن و ناخن ها می شود.

از دیگر ویتامین های موجود در آجیل ویتامین E است که برای محافظت و سلامت مو و پوست حیاتی می باشد. این ویتامین به میزان بسیار در بادام وجود دارد و مصرف به اندازه ی آن توسط فرد باعث سلامت عمومی آن می شود.

پتاسیم

پتاسیم نقش مهمی در کاهش عصبانیت، کنترل فشار خون و کاهش مشکلات قلبی دارد. ماده مغذی موثر دیگر در آجیل ها پتاسیم است. پسته در میان مغز ها یکی از منابع پتاسیم محسوب می شود و با مصرف روزانه ی این آجیل می توان از خواص آن بهره مند شد.

پتاسیم در کنار مواد دیگر مانند سدیم نقش ویژه ای در حمایت سلول های مختلف بدن دارد. از طرفی سلامت کلیه ها و مغز نیز با استفاده مواد حاوی پتاسیم حفظ می شود.

منیزیم

علاوه بر کلسیم و ویتامین D، منیزیم نیز نقش مهمی در سلامت استخوان ها دارد. انواع آجیل و خصوصا بادام زمینی و بادام هندی حاوی منیزیم بسیاری هستند. منیزیم باعث کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو می شود، زیرا این ماده باعث افزایش متابولیسم بدن شده و از طریق آزاد سازی انسولین، قند خون را به میزان بسیار کنترل می کند.

این ماده مغذی موجود در آجیل همچنین باعث عملکرد طبیعی ماهیچه و اعصاب می شود. منیزیم نقش مهمی در ضربان طبیعی و منظم قلب دارد و در صورت فقدان این ماده در بدن ضربان قلب نامتعادل و غیر طبیعی می شود.

خرید آجیل تازه

آجیل ممکن است در تمام فروشگاه ها وجود داشته باشد، اما تهیه ی آجیل تازه و یکدست نکته ی بسیار مهمی می باشد. آجیل به همان اندازه که برای بدن مفید است، در صورتی که کهنه باشد می تواند مضر باشد. به همین دلیل باید از مکان هایی که آجیل آنها یکنواخت و تازه باشد آن را تهیه کرد. آجیل و خشکبار رئوف مرجعی مهم و مطمئن برای تهیه ی انواع آجیل و خشکبار می باشد که امکان خرید اینترنتی را نیز فراهم آورده است.

نتیجه گیری

گروهی از افراد آجیل را صرفا به عنوان سرگرمی و نیز به عنوان یکی از مواد اصلی که طبق آدام و رسوم باید در جشن هایی مانند عید نوروز باشد تهیه می کنند. این افراد احتمالا آگاهی بسیار کمی درباره مواد مغذی موجود در آجیل دارند. آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و غیره همگی جزء مواد مغذی درون آجیل هستند و مصرف آنها نیاز بدن به این مواد را تا حدودی برطرف می کند. آجیل باید توسط کودکان، زنان باردار، ورزشکاران و غیره استفاده شود.

نوشته مواد مغذی درون آجیل ها شامل چه هستند؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code