هرآنچه درباره سفر با هواپیما باید بدانید
1 min read

هرآنچه درباره سفر با هواپیما باید بدانید

اگر تصمیم دارید تا سفر خود را با هواپیما انجام دهید اطلاعات کاملی درباره نحو رزرو بلیط و انواع آن قوانین مربوط به پرواز اطلاعات کاملی ندارید در ادامه این بلاگ با ما همراه باشید تا هر انچه درباره سفر با هواپیما لازمه است بدانید را در اختیارتان بزاریم.

خرید و رزرو بلیط هواپیما

خرید بلیط معمولا به دو صورت آنلاین یا حضوری انجام می شود توصیه میکنم که بلیط خود را به صورت آنلاین یا اینترنتی خریداری کنید تا هزینه کم‌تری بابت بلیط پرداخت نمائید. برای خرید اینترنتی درقدم اول کافی است برای مثال در گوگل خود سرچ کنید خرید بلیط هواپیما تهران یزد! پس از آن با انتخاب سایت خدمات گردشگری مورد نظر می توانید بلیط خود را تهیه کنید. پیش از رزرو بلیط حواستان به نکاتی چون کلاس نرخی یا شناسه نرخی، کلاس کابین، قوانین بار، ساعت پرواز و قوانین مربوط به پرواز و مواردی از این قبیل باشد که بر قیمت بلیط نیز بسیار تاثیر گذار است.در ادامه به تمامی نکات مهم مفصل پرداخته ایم.

زمان پرواز

پیش از رزروبلیط حواستان به ساعت و روز و تاریخ بلیط باشد تا با شرای شما مناسب باشد و مطابق با برنامه شما باشد.

قوانین بار

قوانین بار موضوع دیگری است که هنگام خرید بلیط باید به آن توجه کنید. قوانین بار در تمام پروازها معمولا یکسان است اگر بلیط خریداری شده توسط شما بیزینس کلاس باشد بار مجاز برای شما 30 کیلوگرم است و اگر اکونومی کلاس باشد بار مجاز شما 20 کیلوگرم خواهد بود. همچنین لازم است بدانید بار مجاز در کابین بین 5 تا 7 کیلوگرم است.

کلاس های کابین

برای هر پرواز سه نوع کلاس کابین( فرست کلاس، بیزینس کلاس، اکونومی کلاس) ارائه می شود که پیش از رزرو بلیط باید به آن توجه کنید در ایران و برای پروازهای داخلی معمولا بلیط هواپیما با دو نوع بیزینس کلاس و اکونومی کلاس ارائه می شود. تفاوت این بلیط ها در نوع خدمات وامکاناتی است که به مسافر ارائه می کنند که طبعا بر قیمت آن نیز تاثیر گذار است. در بلیط های بیزینس کلاس معمولا صندلی ها با فاصله بیشتری از هم قرار دارند منو غذا، سالن انتظار و کترینگ جداگانه و متفاوت از بلیط های اکونومی کلاس است اما همه این ها به معنای این نیست که در بلیط های اکونومی کلاس امکانات خوبی ارائه نمی شود. معمولابلیط بیزینس کلاس از بلیط اکونومی کلاس گران تر است.

قوانین استرداد بلیط

گاهی به هر دلیلی ممکن است پس از خرید بلیط تصمیم بگیرید تا مسافرت خود را لغو کنید. بعد از خرید بلیط طبق قوانین هر ایرلاین شما باید جریمه ای جهت لغو بلیط خود بپردازید که این جریمه بر اساس زمان باقی مانده تا پرواز متفاوت است. و توسط هر ایرلاین مشخص می شود.

شناسه نرخی

شناسه نرخی از دگر موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید هر ایرلاین جهت کنسلی بلیط قوانین خاصی دارد که بر قیمت بلیط تاثیر گذار است. این قوانین با عنوان شناسه نرخی با حروف انگلیسی چون (J L Y) و حروفی از این قبیل مشخص می شود.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتی

پیش از خرید بلیط و قبل از هر چیزی لازم است بدانید که بلیط هواپیما به دو نوع چارتری و سیستمی ارئه می شود تفاوت این دو بلیط را در ادامه خواهیم گفت:

بلیط سیستمی

بلیط های سیستمی قیمت ثابتی دارند و پس از کسر جریمه مصوب شده توسط ایرلاین می توانید آن را کنسل کنید. همچنین این نوع بلیط ها برای کودکان 2 تا 12 سال شامل تخفیف می شوند.

بلیط های چارتی

این بلیط ها لحظه اخری هستند و قیمت ثابتی ندارند و قیمت آن توسط شرکت چارتر کننده متفاوت است. بلیط های چارتری قابل استرداد نمی باشند و نمی شود آن را کنسل کرد. علاوه بر این قیمت آن برای تمام سنین یکی می باشد.

اشیا ممنوعه در کابین هواپیما

حمل برخی وسایل در کابین هواپیما ممنوع است این اشیا شامل فندک کبریت سایروسایل آتش زا، اسلحه گرم و سرد و اشیا تیز وبرنده، هستند همچنین حمل هر نوع ابزارآلات چه پیچ گوشتی ساده یا اره برقی در کابین هواپیما ممنوع است. حمل وسایل ورزشی مانند چوب بیسبال و تیرو کمان، باتوم اسکی و .. در کابین غیر مجاز است حتما پیش از سفر وسایلی از این قبیل را به قسمت بار تحویل دهید و با خود به داخل کابین نبرید.

یادتان باشد لواز ارایشی از قبیل : لوسیون بدن، مرطوب کننده، روغن حمام، شامپو و نرم کننده و خمیر دندان و حشره کش در بطری باز کن، موچین و اسپری یا ژل حالت دهنده مو و… را نمی توان با خود به داخل کابین برد و باید در قسمت بار ان را تحویل بدهید.

نکات و قوانین مهم مربوط به بلیط هواپیما

* پس از خرید بلیط هواپیما نام مسافر قابل تغییر نیست و شما نمی توانید به هر دلیلی نام مسافر را عوض کنید مگر این که بلیط خود را لغو کنید و یک بلیط جدید با نام مسافر مورد نظر خود بگیرید.

No-show*: هر زمان که مسافر بعد از بسته شدن لیست مسافران پرواز تصمیم به کنسلی بلیط بگیرد مسافر no-show خوانده می شود این مسافران باید پس از برگزاری پرواز برای کنسلی بلیط اقدام کنند.

* حتما در پرواز های داخلی حتما دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شوید، یادتان باشد 45 دقیقه قبل از پرواز سالن انتظار پرواز بسته می شود.

همچنین لازم است بدانید خانم های بارداری تک قلو تا انتهای هفته 36 ام و بارداری دو قلو وبیشتر تا انتها هفته 32 بارداری نیاز به مجوز پزشک ندارند اما نیازمند ارائه مدرک معتبر پزشک با مهر پزشک هستند که اطلاعاتی از قبیل سن مادر و تاریخ احتمالی زایمان در آن درج شده باشد. پس از این زمان خانم های باردار برای پرواز حتما باید مجوز پزشک را داشته باشند.

چه کسانی ممنوعیت پرواز دارند؟

* بیمارانی که وضعیتی وخیمی دارند و احتمال فوت آن ها در زمان پرواز وجود دارد.

* نوزدان زیر یک هفته.

* مسافرانی که به دلیل بیماری، وضعیت ناخوشایندی برای سایر مسافرین ایجاد می کنند.

* همچنین امکان پرواز برای زنان باردار بعد از هفته 34 ام بدون مجز پزشک ممکن نیست.

نوشته هرآنچه درباره سفر با هواپیما باید بدانید اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code