معرفی انواع مدل‌های هندزفری
1 min read

معرفی انواع مدل‌های هندزفری

امروزه هندزفری هم پابه‌پای موبایل و ساعت و… به وسیله‌ای روزمره و همراهی همیشگی تبدیل شده است، از این رو انتخاب یک هندزفری مناسب می‌تواند بر کیفیت زندگی تاثیرگذار باشد. با پیشرفت تکنولوژی، طیف متنوعی از انواع مدل‌های هندزفری روانه بازار شدند، این تنوع گسترده انتخاب یک مدل مناسب را کمی سخت‌تر می‌کند. در ادامه این گفتار انواع مدل‌های هندزفری و ویژگی‌های هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع هندزفری

از جنبه واژه‌شناسی هندزفری به معنی «بدون استفاده از دست» یک اصطلاح عام است که به هر وسیله‌ای که بدون کمک دست بتوان از آن استفاده کرد، گفته می‌شود. ولی در محاوره برای اشاره به انواع مدل‌های هدفون به کار می‌رود. در واقع هدفون، هدست، ایرفون و هندزفری کلمات مترادفی هستند که برای یک وسیله کاربردی که نقش بلندگو و میکروفون را دارد به کار می‌روند، البته تفاوت‌های جزئی بین معانی این اصطلاحات وجود دارد. امروزه انواع مختلفی از هندزفری‌ها با طراحی و کیفیت‌های متفاوت توسط تولیدکنندگان به بازار عرضه می‌شوند، رایج‌ترین دسته‌بندی برای انواع آن بر اساس استایل و شکل ظاهری صورت می‌گیرد. در ادامه انواع مدل‌های هندزفری بر اساس مدل و شکل ظاهری بررسی می‌کنیم.

هندزفری سیمی

هندزفری‌های سیمی اولین نسل هندزفری‌ها هستند که هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کرده اند و در تنوع بسیار بالایی از طرح و مدل، تولید و عرضه می‌شوند. از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این مدل می‌توان به استفاده راحت، تنوع بالا مدل‌ها، قیمت مناسب و عدم تاخیر در انتقال صدا و نیاز به باتری اشاره کرد. البته در کنار ویژگی‌های خوب این نوع معایبی چون عمر کوتاه و نیاز به مراقبت بیشتر به دلیل آسیب دیدگی سریع سیم و هم‌چنین نداشتن امکانات هوشمند، باعث شد که در بازار رقابتی انواع مدل‌های هندزفری، مدل‌های جدیدتر هم فرصتی برای خودنمایی پیدا کنند.

هندزفری‌های بی‌سیم

همان‌طور که از نامشان مشخص است، این مدل فاقد سیم هستند. استایل شیک، حجم کم و وزن سبک، اصلی‌ترین دلایل محبوبیت هندزفری‌های بی‌سیم هستند. این مدل در انواع یک گوشی و دو گوشی و با استایل‌های متفاوتinear یا توگوشی وoutear یا روگوشی طراحی و عرضه شده‌اند. این مدل به وسیله بلوتوث به انواع موبایل، ساعت هوشمند، رایانه و سایر وسایلی که قابلیت بلوتوث دارند متصل می‌شوند. به دلیل کم حجم بودن این نوع هندزفری باطری کوچک و درایوهای صدای کمتری دارد و این موضوع باعث می‌شود که باتری ضعیف و کیفیت پخش صدا متوسطی داشته باشند. عدم تعمیرپذیری به دلیل کوچک بودن هم یکی دیگر از معایب آن است.

هندزفری یقه‌ای یا دور گردنی

این مدل هندزفری را می‌توان آمیزه‌ای از ویژگی‌های سیمی و بی‌سیم دانست. داشتن استایل متفاوت گردنی و ایرپادهای مگنتی که هنگام عدم استفاده بهم می‌چسبند، این هندزفری را به یک مدل جوان پسند و پرطرفدار تبدیل کرده است. هندزفری‌های گردنی که به نام یقه‌ای هم مشهور هستند، از دو ایرپاد و یک سیم رابط کوتاه که به صورت نیم دایره دور گردن فیکس می‌شود و دو ایرپاد را به هم وصل می‌کند تشکیل شده‌اند. این مدل مانند هندزفری‌های بی‌سیم قابلیت اتصال با بلوتوث به دستگاه‌های دیگر را دارد. حجم بیشتر این مدل محبوب محدودیت‌هایی چون پردازش ضعیف صدا و نگهداری شارژ کم را نسبت به هندزفری‌های بی‌سیم بهبود بخشیده است.

هندزفری گیمینگ

این مدل هندزفری‌ها که برای بازی‌های رایانه‌ای مناسب هستند، از درایوهای صوتی بیشتر و قابلیت پردازش صدای قوی‌تر برخودارند و استایل بیشتر آن‌ها به شکل هدفون‌هایی با ایرپاد روگوشی بزرگ طراحی شده است. بعضی از هندزفری‌های گیمینگ به میکروفون هم مجهز هستند، این مدل هندزفری‌ها دارای کیفیت صدا بالا و دوام بیشتری هستند و معمولا قیمت بیشتری هم نسبت به سایر انواع هندزفری دارند.

مقایسه انواع مدل‌های هندزفری

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بهترین نوع هندزفری کدام است؟ یا کدام مدل هندزفری برای من مناسب‌تر است؟ پاسخ به این سوال به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که باید هنگام انتخاب هندزفری مناسب به آن‌ها توجه کنید. در ادامه انواع مدل‌های هندزفری را با توجه به این پارامترها مقایسه می‌کنیم تا انتخاب یک هندزفری مناسب برای شما راحت‌تر شود.

کیفیت صدا

قاعدتاً یکی از مهم‌ترین انتظاراتی که از یک هندزفری خوب داریم کیفیت مطلوب صدای آن است. از نظر کیفیت صدا هندزفری‌های گیمینگ در صدر لیست انواع هندزفری قرار دارند اما این هندزفری‌ها به دلیل قابلیت‌های ویژه و قیمت بالایی که دارند، بیشتر برای گیمرها مناسبند. از میان مدل‌های دیگر هندزفری بسته به نوع متریال، برند سازنده و هزینه‌ای که برای خرید هندزفری می‌پردازید کیفیت صدا متفاوت خواهد بود؛ اما در مقایسه هندزفری‌های هم رده با رنج قیمتی مشابه می‌توان گفت که از نظر کیفیت صدا هندزفری گردنی، سیمی و بی‌سیم به ترتیب نسبت به دیگری اولویت دارند.

طراحی

طراحی و شکل ظاهری یک هندزفری یکی از مهم‌ترین معیارها برای خرید هندزفری هستند. انتخاب استایل و شکل ظاهری هندزفری علاوه بر سلیقه شخصی، به نوع کاربرد هندزفری و میزان استفاده شما از آن هم بستگی دارد. مثلا هندزفری‌های گردنی هنگام خواب قابل استفاده نیستند و هندزفری‌های سیمی قابلیت‌های کمی برای استفاده بدون دست دارند. بنابراین بسته به میزان استفاده و نوع کاربرد هندزفری و هم‌چنین علاقه و سلیقه شخصی می‌توان از مدل‌ها و طراحی‌های متفاوتی از انواع هندزفری استفاده کرد.

امپدانس

امپدانس نشان می‌دهد که هندزفری مورد نظر برای اتصال به کدام دستگاه‌ها مناسب است. هر اندازه که امپدانس هندزفری بالاتر باشد، هندزفری از کیفیت بیشتری برخوردار است و قابلیت اتصال به دستگاه‌های پیشرفته‌تری را دارد. بنابراین هنگام انتخاب هندزفری مناسب باید به نوع دستگاهی که می‌خواهید هندزفری را به آن متصل کنید هم توجه کنید و هندزفری هم رده با سطح کیفی دستگاه خریداری کنید. در بین انواع هندزفری معمولا هندزفری‌های گیمینگ و گردنی از امپدانس بالاتری برخوردار هستند. البته بعضی از هندزفری‌های سیمی و بی‌سیم هم دارای امپدانس بالایی هستند و قابلیت اتصال به دستگاه‌های باکیفیت را دارند.

قابلیت‌های جانبی

برخی از هندزفری‌ها دارای قابلیت‌های جانبی متفاوتی هستند که روی کیفیت پخش صدا و دیگر ویژگی‌های هندزفری موثر هستند. مثلا فناوری نویز کنسلینگ به کمک میکروفون هندزفری، صداهای محیط را تفکیک و با ارسال‌های نویزهای مخالف از تاثیر صداهای مزاحم می‌کاهد تا کیفیت پخش صوت توسط هندزفری افزایش پیدا کند. معمولا همه مدل‌های هندزفری و علی‌الخصوص هندزفری‌های گیمینگ، می‌توانند به چنین قابلیتی مجهز باشند. هر اندازه که قابلیت‌های جانبی یک هندزفری بیشتر باشد، هندزفری معمولا کیفیت و قیمت بالاتری دارد.

عمر باتری

عمر باتری یکی از تاثیرگذارترین معیارها هنگام انتخاب یک هندزفری مناسب است. هندزفری‌های سیمی که نیاز به باتری ندارند یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افرادی هستند که از هندزفری به صورت دائم یا در تایم‌های طولانی استفاده می‌کنند. در میان انواع هندزفری‌ها معمولا مدل های گیمینگ باتری‌های قوی‌تری دارند، در بین انواع دیگر مدل‌ها، هندزفری بی‌سیم توگوشی به دلیل طراحی ظریف، مدت نگهداری شارژ کوتاه‌تری نسبت به هندزفری‌های گردنی دارند. البته قابلیت نگهداری شارژ تا حد زیادی به نوع باتری و برند سازنده هندزفری هم بستگی دارد.

قیمت هندزفری

مسلما برای خرید هر کالا قیمت، یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که برای اشخاص اهمیت دارد. قیمت هندزفری تا حدود زیادی به کیفیت پخش صدا، مدل و طراحی، برند سازنده و قابلیت‌های جانبی آن بستگی دارد. مسلما هندزفری‌های گیمینگ به دلیل قابلیت‌های ویژه و کاربر خاصشان از دیگر مدل‌های هندزفری گران‌تر هستند. از میان مدل‌های دیگر هندزفری هم معمولا هندزفری‌های سیمی مدل‌های ارزان بیشتری دارند. اگر چه بعضی از مدل‌های باکیفیت هندزفری قیمت بالاتری نسبت به مدل های بی‌سیم و یقه‌ای دارند.

سخن پایانی

انتخاب یک «هندزفری» مناسب به طور واضحی می‌تواند بر کیفیت فعالیت‌ها و تفریحات روزمره تاثیرگذار باشد. در این گفتار به معرفی و بررسی ویژگی‌های انواع هندزفری‌ها پرداختیم. تنوع گیج‌کننده انواع هندزفری‌های موجود در بازار انتخاب یک هندزفری مناسب را دشوار کرده است. شما می‌توانید با بررسی معیارهای ذکر شده در این گفتار و هم‌چنین مقایسه انواع مدل‌های هندزفری و قیمت‌های آن‌ها از طریق وب‌سایت دایان شاپ برای خرید یک هندزفری مناسب بهترین تصمیم را بگیرید. دایان شاپ یک فروشگاه آنلاین چند منظوره است که به عرضه انواع مدل‌های هندزفری و سایر لوازم دیجیتال و انواع پوشاک و لوازم خانگی با بالاترین کیفیت می‌پردازد. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت دایان شاپ و مقایسه انواع مدل‌های هندزفری به راحتی هندزفری مورد نظرتان را انتخاب و قیمت مقرون به صرفه خریداری کنید.

نوشته معرفی انواع مدل‌های هندزفری اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code