سوغات باکو کدام ها هستند؟
1 min read

سوغات باکو کدام ها هستند؟

باکو شهری آرام و باصفا در کشور آذربایجان است که به دلیل نزدیکی به ایران همواره به عنوان مقصدی نه چندان گران مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد. فرهنگ غنی و جاهای دیدنی جذاب باعث شده است تا این سرزمین گردشگران زیادی را جذب خود کند. ولی مگر می‌شود به باکو سفر کرد و سوغات آنجا را نخرید؟ در این مقاله می‌خواهیم به معرفی سوغات کشور باکو بپردازیم تا در صورت سفر به آنجا از هدایای خاص این شهر مطلع باشید. همواره به یاد داشته باشید که سفرمارکت با رزرو بلیط تهران باکو در کنار شماست تا سفری بی‌دغدغه را برایتان رقم بزند.

شهر باکو؛ نگین کشور آذربایجان

شهر باکو پایتخت کشور آذربایجان است که در ساحل غربی دریای خزر واقع شده و به عنوان بزرگ‌ترین شهر این کشور شناخته می‌شود. قدمت باکو به قرن ششم میلادی برمی‌گردد و از گذشته تاکنون ارتباط نزدیکی با ایران داشت. باکو دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های نسبتا گرمی است، به همین دلیل بهترین زمان سفر به باکو را می‌توان فصل بهار و پاییز دانست. دیدنی های باکو نیز در نوع خود تماشایی و باشکوه‌اند. یکی از این جاذبه‌ها کاخ شیروانشاه نام دارد که در منطقه قفقاز قرار گرفته است. این کاخ که در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده مورد بازدید مسافران تور باکو هم قرار می‌گیرد. برج‌های شعله، قلعه دختر، شهر قدیمی، بلوار باکو، موزه فرش و مرکز خرید صدرک از جمله اصلی‌ترین جاهای دیدنی باکو شمرده می‌شوند که حتما باید به دیدنشان رفت.

سوغات باکو چیست؟

اکنون شاید از خود بپرسید که باکو با این همه قدمت و زیبایی چه سوغاتی‌هایی دارد؟ در پاسخ باید گوییم که سوغاتی‌های این دیار کم نیستند و در ادامه به معرفی محبوب‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

رومیزی‌های طرح بته جقه

یکی از دست‌سازهای هنری آذربایجان که می‌توان به عنوان سوغاتی شهر باکو هم قلمداد کرد، رومیزی‌های طرح بته جقه است. بته جقه به عنوان یک طرح ملی در بین ساکنین این کشور محبوبیت خاصی دارد، به همین دلیل در اکثر پارچه‌ها و حتی رومیزی‌های این دیار به کار برده می‌شود. جنس رومیزی‌ها نیز معمولا از پارچه ضخیم با قلاب دوزی‌های طلا درست می‌شوند. به همین دلیل شکوه و زیبایی آن به راحتی قابل تشخیص است. همچنین به آسانی شسته می‌شود و نگهداری آن سخت نیست. رومیزی‌های طرح بته جقه با اشکال خوش رنگ خود می‌توانند سوغاتی باارزشی برای عزیزانتان باشند.

شال و کلاه

یکی دیگر از معروف‌ترین سوغاتی های باکو شال و کلاه است. این سوغات خاص از ابریشم باکیفیت ساخته می‌شود که برای بانوان با طرح‌های بته جقه زینت داده شده است. همچنین به دلیل رنگ‌های متنوع خود با هر لباسی ست می‌شوند. این نوع شال و کلاه برای آقایان نیز تنوع خوبی دارد که با طرح‌های دیگر تزئین می‌شود. به همین دلیل در انتخاب آن گزینه‌های زیادی پیش رو دارید. شال و کلاه مخصوص کشور آذربایجان برای فصل زمستان پوشش مناسبی محسوب می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

فرش

یکی از باارزش‌ترین و باشکوه‌ترین سوغات شهر باکو فرش است. فرش این دیار نیز مانند دیگر سوغات آن با دستان توانمند مردم محلی درست می‌شود و در صادرات این کشور سهم زیادی را به خود اختصاص داده است. آذربایجان برندهای مختلف فرش را تولید می‎‌کند، به همین دلیل گزینه‌های زیادی برای انتخاب کردن دارید. البته فراموش نکنید که تنوع آن‌ها در طرح و رنگ نیز هوش از سرتان می‌برد. در آنجا تقریبا برای هر دکوراسیونی می‌توانید فرش خوش رنگ و نقش پیدا کنید.

ظروف مسی

در شهر باکو ظرف‌های قدیمی و حتی مسی به وفور یافت می‌شود. ظروف مسی که در قالب قابلمه، کاسه، ماهیتابه، سماور بشقاب ساخته می‌شوند و هر کدام با زیبایی چشم نواز خود مسافران را وسوسه به خرید می‌کنند. این ظروف معمولا با دستان هنرمند مردمان محلی درست می‌شوند و از کیفیت خوبی برخوردارند. همچنین می‌توان در چایخانه‌های این دیار ظروف و مخصوصا سماورهای مسی را دید که مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر روزی گذرتان به باکو افتاد می‌توانید سماور مسی تزیئنی خریداری کرده و با خود به یادگار آورید.

زیورآلات

مگر می‌شود به باکو سفر کرد و زیورآلات مختص آنجا را نخرید؟ زیورآلات باکو معمولا با فلزات گرانبها ساخته می‌شوند و کیفیت خوبی دارند. همچنین مردم بومی این دیار با سلیقه هرچه تمام‌تر اقدام به ساخت زیورالات رنگارنگ می‌کنند. به همین دلیل همواره به گردشگران پیشنهاد می‌کنیم که از این سوغات دوست‌داشتنی غافل نشوند.

استکان کمرباریک

اگر روزی بخت با شما یار شد و راهی آذربایجان شدید، متداول‌ترین سوغات شهر باکو یعنی استکان کمرباریک را فراموش نکنید. استکان کمرباریک که حتی در بین مردم محلی هم پرطرفدار است، به دلیل شکل زیبا و کاربردی‌اش محبوب توریست‎ها هم است. در ساخت این نوع استکان معمولا از شیشه، سفال و یا نقره استفاده می‌شود و تقریبا در تمام چایخانه‌های شهر می‌توانید کاربرد آن را ببینید. اگر کمی در شهر جستجو کنید، مغازه‎های محلی را می‌بینید که به فروش استکان کمر باریک می‌پردازند و می‌توانید این سوغات نفیس را با قیمتی مناسب بخرید.

تابلوهای نقاشی

تابلوهای نقاشی باکو نیز سوغات خوبی برای هنردوستان تلقی می‌شوند. در سفر به این شهر می‌توانید تابلوهای نقاشی هنرمندان معروفی مانند آذری، صاب و غیره را ببینید که با سر انگشت کشیده شده‌اند. این تابلوها که در زمینه‌ای از نفت خام کشیده می‌شوند، جذابیت فراوانی دارند و می‌توانید برای عزیزانتان به یادگار ببرید. همچنین این امکان وجود دارد تا به درخواست شما چهره خودتان و یا شخص دیگر نقاشی شده و در اختیارتان قرار داده شود.

تخته نرد

اگر به بازی‌های ساده‌ای مثل تخته نرد علاقه دارید، این وسیله بازی هم می‌تواند سوغات خوبی باشد. در واقع یکی از مهیج‌ترین سوغاتی باکو آذربایجان تخته نرد است که با چوب ساخته می‌شود. این وسیله دست ساز با تصاویر گوناگون زینت داده می‌شود و مورد توجه توریست‌های قرار می‌گیرد. تخته نرد تنها محبوب گردشگران نیست و در میان مردم کشور آذربایجان هم طرفداران زیادی دارد. به نحوی که در مهمانی‌های خانوادگی هم بازی می‌کنند.

مگنت

سوغات شهر باکو تنها به موارد گفته شده ختم نمی‌شود، بلکه مگنت نیز با توجه به ابعاد کوچکش می‌تواند هدیه‌ای مناسب باشد. مگنت‌هایی که در این شهر ساخته می‌شوند، معمولا اشکال محلی را شامل می‌شوند. به همین دلیل احتمالا شبیه به آن‌ها در جای دیگر ندیده باشید. مگنت‌ها با آهنربا در اشکال و ابعاد گوناگون ساخته می‌شوند و حق انتخاب زیادی برای خریدشان دارید.

روسری کلاقه ای

از جمله سوغات باکو آذربایجان که بانوان زیادی به آن علاقه دارند، می‌توان به روسری اشاره کرد. روسری‌های ابریشمی این منطقه با طرح‌های بته جقه دوخته می‌شوند و حسابی پرطرفدارند. همچنین به دلیل داشتن طرح و نقش رنگارنگ خود می‌توانند یک سوغات با ارزش برای عزیزانتان باشند.

سوغاتی خوردنی باکو

تا اینجا سعی کردیم تا پرطرفدارترین سوغات شهر باکو را به شما معرفی کنیم. ولی بد نیست بدانید که این شهر خوراکی‌های خوشمزه‌ای هم دارد که به عنوان سوغات مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. در ادامه مشهورترینشان را به شما معرفی می‌کنیم.

مربا

مردم کشور آذربایجان علاقه زیادی به مربا دارند. به همین دلیل مربای باکو با ده‌ها طعم یکی از معروف‌ترین سوغاتی خوردنی باکو به شمار می‌آید. از جمله محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به مربا به، مربا گردو، مربا توت فرنگی، مربا توت سفید و مربا آناناس اشاره کرد. البته ناگفته نماند که مربا گیلاس سفید در بین مردم محلی و حتی گردشگران بسیار پرطرفدار است و پیشنهاد می‌کنیم که طعم آن را امتحان کنید. مربای گیلاس سفید یکی از خوشمزه‌ترین سوغات باکو است که نمی‌توان از خیرش گذشت!

شکر بورا

یکی از شیرینی‌های لذیذ شهر باکو شکر بورا نامیده می‌شود که طعم و بو خوبی دارد. این شیرینی از بادام زمینی، فندق و یا گردو درست می‌شود و می‌توانید از آن به عنوان سوغات برای عزیزانتان تهیه کنید.

کلام پایانی

سوغاتی باکو آذربایجان در تنوع مثال‌زدنی است و در سفر به آنجا می‌توانید هرچه که دوست دارید پیدا کنید. بسته به اینکه به فرش علاقه دارید و یا خوراکی بازار محلی این شهر بهترین‌ها را به شما عرضه می‌کند و در نهایت با دستانی پر این شهر را ترک می‌کنید. فراموش نکنید که سفر مارکت با رزرو بلیط هواپیما لحظه آخری در خدمت شماست تا هرآنچه که احتیاج دارید را درکمترین زمان تقدیمتان کند.

نوشته سوغات باکو کدام ها هستند؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code