قابلیت تایید هویت مالک AirPods، تلاش بعدی اپل در زمینه حریم خصوصی است
1 min read

قابلیت تایید هویت مالک AirPods، تلاش بعدی اپل در زمینه حریم خصوصی است

اپل چه در ظاهر و چه در باطن، به مسئله امنیت و حریم خصوصی اهمیت زیادی می‌دهد. این موضوع داستان عجیبی نیست و همه درباره آن صحبت می‌کنند. به تازگی مشخص شده است که اپل در تلاش برای توسعه قابلیت تایید هویت مالک AirPods است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

قابلیت تایید هویت مالک AirPods؛ عظم جدی اپل برای افزایش حریم خصوصی

هدفون یکی از آن دسته از وسایلی است که ممکن است کاربرانی نیز آن را وسیله شخصی قلمداد کنند و به سادگی آن‌ها را در اختیار دیگران قرار ندهند. با این وجود، مواقعی وجود دارد که هدفون گران‌بهای شما ممکن است در دست شخص دیگری باشد، چه به این دلیل که آن‌ را قرض داده باشید یا به سرقت رفته باشد.

با توجه به این نکته، اخیرا اپل یک پتنت جدید ثبت کرده است که روشی را برای ایمن نگه داشتن اطلاعات خصوصی شما در زمانی که شخص دیگری از AirPods شما استفاده می‌کند، ارائه می دهد. این حق اختراع به جزئیاتی در مورد قابلیت‌های هدفون و تمام روش‌هایی که آن‌ها می‌توانند اطلاعات شخصی را در حین استفاده به اشتراک بگذارند، می‌پردازد.

تاخیر در اجرای برنامه محافظت از کودکان اپل به دلیل نگرانی های حریم خصوصی

یکی از مثال‌هایی که اپل ارائه می‌کند، زمانی است که کاربر پیامی را روی تلفن خود دریافت می‌کند و سپس توسط دستیار دیجیتالی از طریق دستگاه صوتی که حمل می‌کند، خوانده می‌شود. اپل پس از ارائه پیشنهاد خود، فراتر رفته و می‌گوید که در حال حاضر، هیچ راهی برای دستگاه صوتی وجود ندارد که بتواند کسی را که آن را پوشیده است تشخیص دهد. به عبارت دیگر، ویژگی‌های شخصی مانند متون در حال خواندن از افرادی که مالک آن دستگاه نیستند، ایمن نیست.

چگونه AirPods ممکن است شما را به عنوان مالک خود بشناسد؟

چند عامل کلیدی وجود دارد که این پتنت جدید باعث می شود AirPods بتواند شما را شناسایی کند. ابتدا مالک باید هم آیفون و هم اپل واچ همراه خود داشته باشد. به این ترتیب، سه دستگاه پوشیدنی وجود خواهد داشت که حرکات او را ردیابی می‌کند. پس از آن، نتایج با یکدیگر مقایسه شده و تصمیم گیری می‌شود که آیا اطلاعات خصوصی محدود شود یا نه. بنابراین، فرض کنید ایرپادها اولین دستگاه الکترونیکی هستند، آیفون می‌تواند دومین و اپل واچ نیز سومین دستگاه باشد.

با در نظر گرفتن این حالت، می‌توان با نگاهی به نحوه توصیف حق ثبت اختراع این فرآیند گفت که به عنوان مثال، اطلاعات حرکت اول مربوط به حرکت دستگاه الکترونیکی دوم شناسایی می‌شود. اطلاعات حرکت دوم مربوط به حرکت دستگاه الکترونیکی سوم نیز شناسایی می‌شود. امتیاز شباهت بر اساس اطلاعات حرکت اول و اطلاعات حرکت دوم تعیین می‌شود. پس از تعیین اینکه امتیاز شباهت بالاتر از یکی باشد، استفاده کننده به عنوان کاربر مجاز ومالک هدفون شناسایی می‌شود.

ایرپادها و سیگنال‌های اولتراسونیک

ایده ردیابی حرکت از سه دستگاه مجزا و سپس مقایسه آن با حرکات معمولی خود، راهی مناسب برای ایرپادها جهت شناسایی کاربر به نظر می‌رسد. همانطور که گفته شد، اپل یک ترفند دیگر نیز در آستین دارد تا این فرآیند تشخیص را دقیق‌تر کند و آن هم سیگنال‌های اولتراسونیک است.

اپل می‌گوید که دستگاه الکترونیکی دوم، به عنوان مثال، آیفون، می‌تواند سیگنال اولتراسونیک (صدا) را منتشر کند، سپس این سیگنال توسط دستگاه صوتی دریافت می‌شود. به این ترتیب، یک لایه حفاظتی اضافی افزوده می‌شود. زیرا هدفون می‌داند گوشی یا ساعت هوشمند روی بدن کاربر قرار دارد یا خیر. در مواردی که دستگاه صوتی استفاده کننده از هدفون را به عنوان صاحب هدفون نمی‌شناسد، می‌تواند مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را اعمال کند. مثلا استفاده کننده غیرمجاز نمی‌تواند با استفاده از این دستگاه، به هیچ داده شخصی شما دسترسی پیدا کند.

مدیر عامل هواوی اپل را الگو احترام به حریم خصوصی می داند

البته ایده پشت این حق اختراع، بر این فرض استوار است که صاحب هدفون، که در این مورد ایرپاد خواهد بود، یک آیفون و اپل واچ نیز دارد. همچنین مشخص نیست که آیا مدل‌های قدیمی‌تر چنین آپدیت نرم‌افزاری را برای پشتیبانی از این ویژگی دریافت می‌کنند یا خیر. به همین جهت، تحقق چنین قابلیتی کمی دشوار خواهد بود.

به اعتقاد phonearena، پتنت‌ها اغلب می‌توانند هیجان‌انگیز به نظر برسند، اما به خاطر داشته باشید که بیشتر اوقات به یک محصول نهایی بدل نمی‌شوند و در نهایت از بین می‌روند یا برای محصولی در آینده ذخیره می‌شوند. باید اعتراف کرد که اگر هدفون‌ها بدانند که شما صاحب آن‌ها هستید، بسیار جالب و هیجان انگیز خواهد بود.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا در نهایت چنین قابلیتی به محصولات و گجت‌های هوشمند افزوده خواهد شد؟ به نظر شما اپل در توسعه این ویژگی با چه چالش‌هایی روبرو خواهد بود؟

نوشته قابلیت تایید هویت مالک AirPods، تلاش بعدی اپل در زمینه حریم خصوصی است اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code