اهرم یا لوریج در معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟ راهکاری برای افزایش سود!
1 min read

اهرم یا لوریج در معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟ راهکاری برای افزایش سود!

اهرم یا لوریج در برخی منابع به آن Gearing نیز می‌گویند (ابزار معاملاتی است که با هدف افزایش بازدهی در سرمایه‌گذاری به‌کار می‌رود). زمانی که از لوریج استفاده می‌کنیم، نیازی به آوردن تمام سرمایه خود نداریم.

فرض کنیم می‌خواهیم ۱۰۰۰ دلار روی چیزی سرمایه‌گذاری کنیم. اگر تنها ۵۰۰ دلار سرمایه داشته باشیم یا حتی فقط ۱۰۰ دلار از آن را برای این کار اختصاص دهیم، با وجود لوریج به هدفمان خواهیم رسید. در واقع در زمان استفاده از لوریج، ما به عنوان تریدر بخشی از سرمایه ترید را تامین کرده و مابقی ارزش معامله توسط صرافی تامین خواهد شد. با این کار، سود و زیان خود را نیز چند برابر خواهیم کرد.

چگونه از لوریج استفاده کنیم؟

اهرم با استفاده از سپرده، معروف به مارجین، برای افزایش مواجهه با یک دارایی اساسی کار می کند. اساساً، شما کسری از ارزش کامل ترید خود را کنار می گذارید و ارائه دهنده خدمات شما بقیه را به شما وام می دهد.

به عنوان مثال، بگذارید بگوییم شما می خواهید 1000 سهم یک شرکت را با قیمت سهام P100 بخرید.برای افتتاح یک ترید معمولی با کارگزار سهام، شما باید 1000X100Pرا برای بدست آوردن این مقدار سهام، پرداخت کنید (بدون توجه به هر گونه پورسانت یا سایر هزینه ها). اگر قیمت سهام این شرکت P20 افزایش یابد، 1000 سهم شما در حال حاضر هر یک 120p ارزش دارد. اگر سود خود را سیو کنید، از 1000 سهم اصلی خود P20000 سود کسب کرده اید.

اگر بازار مسیر دیگری را طی می کرد و سهام شرکت 20p سقوط می کرد، شما P20000 یا یک پنجم از سهام خود را از دست می دهید.می توانستید ترید خود را با یک ارائه دهنده لوریج آغاز کنید که ممکن است مارجین سود 10٪ در همان سهام را داشته باشد. یعنی به جای خرید 1000 سهم، تنها 100 سهم خرید می کردید.اگر قیمت سهام این شرکت به 120p افزایش یابد، باز هم همان سود P20000 را کسب خواهید کرد، اما با هزینه ای که مقدار قابل توجهی کاهش یافته است. اگر سهام تا 20p سقوط کرده بود، شما P20000 ضرر می کردید که دو برابر سپرده اولیه شما است.

لوریج در صرافی کوینکس

ر صرافی کوینکس برای انجام معاملات در اکانت فیوچرز کوینکس لازم است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. ۱- ابتدا وارد سایت کوینکس می‌شویم.
  2. ۲- سپس در قسمت بالای صفحه گزینه perpetual را انتخاب می‌کنیم.
  3. ۳- با انتخاب گزینه leverage، ضریب مورد نظر را انتخاب می‌کنیم.
  4. ۴- در این قسمت دو نمونه leverage یا ضریب اهرم وجود دارد. ضریبت cross و isolated
  5. ۵- بهتر است برای شروع با ضریب اهرم ایزوله و با ضریب حداکثر ۳x کار شود.
  6. ۶- با استفاده از گزینه transfer دارایی خود را از بخش اسپات یا بالانس وارد اکانت فیوچرز کوینکس می‌کنیم.
  7. ۷- با کلیک بر روی گزینه transfer پنجره‌ای باز می‌شود. گزینه انتقال از اسپات اکانت به پرپشوال اکانت را انتخاب می‌کنیم.
  8. ۸- در پنجره باز شده نوع رمز ارزی که مایل به انتقال آن هستیم را انتخاب می‌کنیم.
  9. ۹- اگر رمز ارز USDT یا تتر را انتقال دهیم با آن می‌توانیم چهار رمز ارز BTCUSDT، ETHUSDT، LTCUSDT و BCHUSDT را وارد معامله کنیم. این چهار رمز ارز در قسمت USDT-M Contracts نمایش داده می‌شوند.
  10. ۱۰- اگر هر رمز ارز دیگری به‌جز تتر را انتقال دهیم تنها با رمز ارز انتخاب‌شده امکان انجام معامله وجود دارد؛ که در این حالت در گزینه Coin-M Contarcts رمز ارز انتخاب‌شده نمایش داده می‌شود.

مزایا و معایب لوریج در معاملات ارزهای دیجیتال

مزایای معاملات لوریج

  1. ۱- تریدرها بازار ارزهای دیجیتال می توانند لوریج را از طریق قراردادهای آتی، وام مارجین و معاملات آپشن به سبد سهام خود اضافه کنند. برای مثال تریدرها به جای این که 10 هزار یورو از سهام یک شرکت را خریداری کنند، می توانند همان مبلغ را در قراردادهای آتی سرمایه گذاری کرده و از این طریق سهام بیشتری را در کنترل داشته باشند.
  2. ۲- فرصت های Leverage در بازار اوراق قرضه نیز یافت می شود. تریدرها از طریق سرمایه گذاری در معاملات کوتاه مدت ارزان قیمت سهم بازار خود را افزایش می دهند و سپس آن را به یک سرمایه گذاری بلند مدت با نرخ بالاتر تبدیل می کنند، آنها در نهایت از اختلاف قیمت بین این دو سرمایه گذاری سود خواهند برد.
  3. ۳- بازار تبادل ارز یا همان بازار فارکسنیز یکی از مکان هایی است که لوریج های بالایی در آن ارائه می شود. برای مثال برخی کارگزاری های فارکس لوریج 1:400 یا بیشتر را به مشتریان خود پیشنهاد می دهند که یعنی 100 دلار شما را تبدیل به 40000 دلار می کند.
  4. ۴- شرکت هایی وجود دارند که برای تامین مالی خود از Leverage استفاده می کنند و تریدرها نیز با سرمایه گذاری بر روی آنها به طور غیر مستقیم به فرصت های لوریج دسترسی پیدا خواهند کرد. شرکت ها اغلب از وام های مالی برای توسعه بخش های جدید استفاده می کنند و از این طریق حقوق سهامداران خود را افزایش می دهند. شما می توانید با تحلیل تراز مالی شرکت ها از وام ها و بدهی آنها آگاه شوید.

معایب معاملات لوریج

  1. ۱- امکان ضرر بیش از مارجین برای ما فراهم است.
  2. ۲- امکان از دست دادن کل سرمایه اولیه وجود دارد.
  3. ۳- شارژ کردن حساب و از دست دادن دوباره آن

بهترین لوریج کدام است؟

با توجه به وضعیت بازار ما لوریج های پایین یعنی ضریب اهرمی کمتر از ده را توصیه می کنیم. علت این پیشنهاد آن است که هر چه از لوریج بزرگتري استفاده کنید میزان نوسانات حسابتان بیشترمی شود(چه در سود و چه درضرر). عکس این مساله در هنگام استفاده از لوریج کمتر صادق است یعنی نوسانات کمتري را متحمل می شوید. به همین دلیل است که ما معمولا درباره استفاده از لوریج کمتر از 10 صحبت می کنیم.

شاید شما به مقادیر بالایی از لوریج را دسترسی داشته باشید اما به این معنی نیست که شما لزوما بخواهید از تمام یا بخشی از آن استفاده کنید. مثلا شما فرض کنید اتومبیل دارید که می تواند با سرعت 360 کیلومتر/ساعت حرکت کند به این معنی نیست که ضرورتا نیاز به رانندگی در این سرعت دارید. پس استفاده از از لوریج بالا هم ریسک زیادي به حساب شما وارد می کند همانطور که سرعت بالا ممکن است به شما آسیب هاي جسمی زیادي وارد کند.

گر از لوریج بالا استفاده کنید کمر حساب شما در نوسانات کوچک بازار به سرعت شکسته می شود. اصلی به نام “ماندگار بودن” در بازار سرمایه وجود دارد به این معنا که از بین نرفتن سرمایه مهم تر از بدست آوردن سود زیاد است.

پس با انتخاب اهرم مناسب مانع از بین رفتن سرمایه خود شوید، شاید در اوایل کار سود نمی کنید یا کم سود می کنید ولی حضور شما در مارکت و کسب تجربه به مرور از شما یک تریدر خود ساخته و قوی میسازد. پس سرمایه خود را از دست ندهید تا بتوانید ماندگار شوید.

نوشته اهرم یا لوریج در معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟ راهکاری برای افزایش سود! اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code