دلایل استفاده اپل از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۴
1 min read

دلایل استفاده اپل از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۴

همانطور که احتمالا می‌دانید، اخیرا اخبار و شایعاتی مبنی بر استفاده اپل از یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۴ مطرح شده است. این موضوع شاید در ظاهر یک امر عادی باشد، اما از آن جایی که اپل هیچوقت روی مگاپیکسل بیشتر حساب باز نکرده است، نشان دهنده موضوعی مهم است. حال سوال اصلی این است که دلایل استفاده اپل از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۴ چیست؟ با ترنجی همراه باشید.

دلایل استفاده اپل از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۴

انتظار می‌رود آیفون ۱۴ پرو یک سنت شکنی به تمام معنا برای اپل باشد. موضوع فقط در مورد ناپدید شدن ناچ و جایگزینی حفره دوربین نیست. بلکه صحبت ما روی دوربین اصلی این پرچمدار است که در نهایت از رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل به ۴۸ مگاپیکسل ارتقا می‌یابد. این مورد قطعا مساله مهمی است. هرچند نوکیا 808 PureView در سال ۲۰۱۲ با یک سنسور ۴۱ مگاپیکسلی وارد بازار شد.

البته استفاده از سنسور با مگاپیکسل بالا در گوشی‌های اندرویدی بیشماری از جمله هواوی، شیائومی و سامسونگ نیز عملی شده است. اما برای طرفداران اپل، به دو دلیل این یک تغییر مهم خواهد بود. اولا، آیفون‌ها از زمان آیفون 6S در سال ۲۰۱۵، با دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی تولید شده‌اند. این بدان معناست که انتظار می‌رود آیفون ۱۴ اولین تلاش بزرگ اپل در افزایش مگاپیکسل دوربین بعد از هفت سال در تاریخ آیفون باشد.

اما دلیل زمان‌بندی نیز مهم است. در حال حاضر دوربین آیفون ۱۳ پرو را به عنوان برترین دوربینی که می‌توانید بخرید ارزیابی می‌کنیم. اما زمانی که مهارت‌های عکاسی یک گوشی هرگز مهم نبوده است. پس چرا اپل اکنون این ریسک را ایجاد کرده است تا چنین تغییر چشمگیری در دوربین گوشی پرچمدار خود ایجاد کند؟

چند توضیح احتمالی وجود دارد که تعداد بسیار کمی از آن‌ها به مسئله عکاسی ارتباط دارند. استفاده از دوربین تا ۴۸ مگاپیکسل عموما روندهایی را که اخیرا در دوربین‌های بدون آینه دیده‌ایم منعکس می‌کند. دوربین‌های بدون آینه به طور فزاینده‌ای در متعادل کردن نیازهای عکاسی سنتی با امکانات جدید و هیجان‌انگیز کاربرد دارند. این زمان بندی مطمئنا منطقی است. اما اکنون فقط یک سوال مطرح است که اپل قصد دارد با این پیکسل‌های اضافی چه کار کند؟

باید به این فرآیند اعتماد کرد

در گذشته، ترکیب سنسورهای کوچک با تعداد مگاپیکسل بالا تقریبا به اندازه استفاده از FaceApp برای عکاسی بوده است. به عبارت دیگر، این موضوع ایده بسیار بدی است، زیرا مگاپیکسل بیشتر به معنای پیکسل‌های کوچک‌تر است و پیکسل‌های کوچک‌تر به معنای سیگنال‌های تصویر ضعیف‌تر با نویز بیشتر است. این نویز احتمالا جزئیات اضافی را که از وضوح بالاتر به دست آورده‌اید پنهان می‌کند، بنابراین سنسورهای مگاپیکسلی پایین انتخاب معقولی بودند.

برآمدگی دوربین آیفون ۱۴ پرو احتمالا به دلیل سنسور بزرگ ۴۸ مگاپیکسلی آن است

اساسا به همین دلیل است که آیفون برای مدتی طولانی با سنسور دوربین ۱۲ مگاپیکسلی عرضه شده است. این موضوع به طور فزاینده‌ای شبیه به یک دایناسور عکاسی در این فرآیند به نظر می‌رسد، به خصوص وقتی آن را با گلکسی S22 اولترا با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی و پیکسل ۶ پرو گوگل با دوربنی ۵۰ مگاپیکسلی مقایسه می‌کنیم. اما تا زمانی که از دریچه عکس‌برداری برای وب به آن نگاه می‌کنید، این کار منطق بسیار خوبی داشته و همچنان خواهد داشت.

بنابراین چه چیزی تغییر کرده است که اپل بخواهد در این مورد تجدید نظر کند؟ اولا، پیشرفت‌های پردازشی بسیار خوبی برای سنسورهایی با مگاپیکسل بالا صورت گرفته است. مانند ویژگی Pixel-binning که چهار پیکسل مجاور در یک حسگر را به عنوان یک پیکسل بزرگ در نظر می‌گیرد، این کار آنقدر پیچیده شده است که حتی دوربین‌های فول فریم مانند Leica M11 نیز هم اکنون از این قابلیت استفاده می‌کنند. در مورد M11، این امکان را به شما می دهد که عکس‌های ۶۰، ۳۶ یا ۱۸ مگاپیکسلی بگیرید.

دلایل استفاده اپل از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۴

اپل بدون شک سعی خواهد کرد تا ادعا کند که این فناوری را با حالت جادویی SuperPixel خود اختراع کرده است (!). اما تلفن‌های اندرویدی نشان داده‌اند که در حال حاضر معایب کمی برای ارائه دوربینی با مگاپیکسل بالا در کنار حالت دوربین قدیمی ۱۲ مگاپیکسلی وجود دارد. تراشه‌های قدرتمند و پردازش چند فریمی تا حد زیادی مشکلات قدیمی نویز را از بین برده است، حتی اگر تاثیر آن اغلب منجر به خلق یک ظاهر HDR فوق واقعی باشد.

اینطور نیست که ۱۲ مگاپیکسل دیگر به اندازه کافی خوب نباشد. این وضوح همیشه برای تصاویر رسانه‌های اجتماعی خوب خواهد بود و A7S III سونی همچنان یکی از بهترین دوربین‌های فول فریم بازار با سنسور ۱۲.۱ مگاپیکسلی است. اما سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی دیگر انعطاف‌پذیری و مزایای سنتی در نور کم را نسبت به جایگزین‌های با وضوح بالا ندارند و تا حدودی به همین دلیل است که افشاگران معتبری مانند مینگ چی کو پیش بینی کرده‌اند که آیفون ۱۴ احتمالا جهش بزرگی به سمت سنسور ۴۸ مگاپیکسلی خواهد داشت.

افزایش مگایپسل کم و بیش ایرادات و مشکلاتی به همراه دارد، اما نکات مثبت این کار چیست؟ دلیل بزرگ دیگر در این تغییر احتمالا افزایش اهمیت ضبط ویدیو برای کاربران است. درست مانند دوربین‌های بدون آینه، این مورد به موضوع اصلی توسعه‌ دهندگان دوربین اپل تبدیل شده است و حسگر جدید می‌تواند تاثیر زیادی نیز داشته باشد.

قابلیت‌های مختلف تغییر فوکوس

آیفون ۱۴ با پیکسل‌های اضافی خود چه خواهد کرد؟ واضح‌ترین پاسخ، ضبط ویدیوی 8K است. آیفون ۱۳ پرو در حال حاضر با کیفیت 4K/60p فیلم‌ برداری می‌کند و احتمالا بهترین گوشی برای ضبط ویدیو است که می‌توانید بخرید، اما حداقل برای فیلم‌ برداری 8K به یک سنسور ۳۳ مگاپیکسلی نیاز دارید. بنابراین این یکی از بخش‌هایی است مگاپیکسل بیشتر می‌تواند کمک زیادی به آیفون ۱۴ کند.

اما چه کسی به یک گوشی با دوربین فیلمبرداری 8K نیاز دارد؟ در حال حاضر، هیچ کس. حتی فیلمسازان حرفه‌ای، ویدیو یا فیلم خود را با کیفیت 8K ارائه نمی‌کنند، زیرا تعداد کمی از مردم این امکان را دارند که ویدیوها را با آن وضوح تماشا کنند و به دلیل اندازه فایل و همچنین سختی تشخیص کیفیت آن، دردسرهای زیادی در جریان کار ایجاد می‌کند. اما این لزوما به این معنی نیست که وجود قابلیت ضبط ویدیوی 8K در آیفون ۱۴ بیهوده است.

یکی از مزایای فیلمبرداری با کیفیت 8K این است که به شما این امکان را می‌دهد تا از فیلم برداری و کاوش زوایای متناوب با حفظ وضوح 4K استفاده کنید. مسلما این حسگر گوشی کوچک نسبت به دوربین فول فریمی مانند Canon EOS R5 جذابیت کمتری دارد. اما اگر آیفون ۱۴ دارای توان فیلمبرداری 8K باشد، می‌توان گفت که اپل از آن برای یک ایجاد ترفند نرم افزاری جالب با نامی جدید استفاده خواهد کرد.

دلایل استفاده اپل از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۴

از سوی دیگر احتمالا آیفون ۱۴ از آن پیکسل‌های اضافی برای ارائه چند زوایای مختلف در ضبط ویدیوی 4K (یا 1080p) از یک صحنه و از یک لنز استفاده می‌کند. برخی از فیلم‌ برداران از فریم‌سازی استفاده می‌کنند که این اثر را هنگام ویرایش مصاحبه‌های دارای سر صحبت به دست آوردند. در حالی که حالت «DoubleTake» برنامه Filmic به شما امکان می‌دهد کاری مشابه با چندین دوربین آیفون انجام دهید، اما کلیپ‌های این چنینی روی حالت 1080p پوشانده شده است، بنابراین استفاده از رزولوشن 8K در دوربین اصلی می‌تواند راه جایگزینی برای دریافت زوایای تازه از یک ویرایش خودکار ویدیو باشد، دقیقا مانند ویژگی Auto Reframe در Adobe Premiere Pro.

دوربین 8K آیفون ۱۴ ممکن است فقط برای ضبط ویدیوها به شکل قدیمی نباشد. یکی دیگر از احتمالات مطرح شده توسط مینگ چی کو این است که رزولوشن بالاتر برای ایجاد محتوا در عینک‌های آینده اپل که انتظار می‌رود دارای دو نمایشگر میکرو ال ای دی 4K (یکی برای هر چشم) باشد، ایده آل خواهد بود. ویدیوهای VR در حالت ایده آل حداقل به وضوح 8K نیاز دارند، به همین دلیل است که دنیای واقعیت مجازی کانن حول محور Canon EOS R5 آن است. این یک مزیت حاشیه‌ای برای سنسورهایی با مگاپیکسل بالاتر است، اما مطمئنا محافظت در آینده منطقی است.

تصاویر شماتیک و مشخصات دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس لو رفت

در مورد عکاسی به روش سنتی در آیفون ۱۴ چطور؟ با وجود تمام مزایای فانتزی یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی، این دوربین باید حداقل با عملکرد ۱۲ مگاپیکسلی نسل‌های قبلی خود مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت وجود چنین سنسوری با مگایپسل بالا رتبه دوربین این گوشی را کاهش می‌دهد. خوشبختانه، دلایل خوبی وجود دارد که باور کنیم استفاده از چنین سنسوری حداقل با آیفون ۱۳ پرو مطابقت دارد و اگر همه چیز خوب پیش برود، احتمالا آیفون ۱۴ از آن پیشی خواهد گرفت.

یکی از دلایل این امر آن است که انتظار می‌رود سنسور آیفون ۱۴ بزرگ‌تر از پرچمداران امروزی باشد. اخبارها و شایعات اخیر حاکی از افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی طول مورب دوربین دستگاه است که به معنای نور پذیری بیشتر برای الگوریتم‌ها است که شبیه یک کار جادویی خواهد بود.

دلایل استفاده اپل از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۴

حالت عکس پیش‌ فرض آیفون ۱۴ احتمالا ۱۲ مگاپیکسل خواهد بود و این به لطف رزولوشن پیش فرض ۴۸ مگاپیکسلی است. اما در شرایط نوری خوب، احتمالا گزینه‌ای برای عکاسی با وضوح بالاتر خواهید داشت و این می‌تواند امکان بهبود قدرت زوم هیبریدی را برای به چالش کشیدن گلکسی S22 اولترا باز کند.

طبق آخرین شایعات، چیزی که آیفون ۱۴ به ارمغان نخواهد آورد، یک لنز زوم پریسکوپی است که در این مورد با رقیب سامسونگی خود مطابقت دارد. به گفته جف پو از Haitong International Securities و همچنین به گفته Ming-Chi Kuo، این طراحی لنز تاشو تنها در سال ۲۰۲۳ روی آیفون ۱۵ پرو و ​​آیفون ۱۵ پرو مکس عرضه می‌شود و زوم اپتیکال ۵ برابری را ارائه می‌دهد.

بنابراین حرکت مورد انتظار آیفون ۱۴ برای کوچ به یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی بسیار مهم خواهد بود، شاید بهتر باشد کاربران تا سال آینده برای ارتقا به این دستگاه صبر کنند (یا حداقل تا زمانی که نتایج آزمایش دوربین آیفون ۱۴ منتشر شود). وصل کردن یک سیستم تصویربرداری پیچیده به یک سنسور جدید کار کوچکی نیست و اگرچه پیش‌بینی نمی‌کنیم اپل اشتباه بزرگی انجام دهد، اما همیشه احتمال بروز مشکلاتی وجود دارد.

تصمیمات دیرهنگام اپل

حرکت دیر هنگام آیفون ۱۴ به سمت سنسور ۴۸ مگاپیکسلی، روند معمول اپل است. این شرکت به ندرت یک فناوری جدید را در گوشی‌های خود عرضه می‌کند، اما در عوض ترجیح می‌دهد به آرامی مشخصات و قابلیت‌ها را اصلاح کند و سپس آن‌ها را به عنوان ویژگی‌های بزرگ معرفی کند.

در حالی که تغییر و بهبود یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی بسیار مهم است، اما به اندازه گذشته تغییر قابل توجهی ندارد. بسیاری از عکاسان معتقد هستند که برای عکاسی از سوژه‌ها مفید نیست و مشخصات دوربین گوشی (به استثنای اندازه سنسور) در حال حاضر بسیار کمتر از پردازش نرم‌افزاری آن اهمیت دارد.

دلایل استفاده اپل از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۴

این دقیقا همان بخشی است که آیفون با وجود داشتن سخت‌افزار فنی پایین‌تر از رقبای اندرویدی خود، همیشه در آن برتری داشته است. بنابراین ما مشتاقانه منتظریم ببینیم آیفون ۱۴ با حسگر جدید خود چه می‌کند و آیا ترفندهای نرم‌افزاری جدیدی را برای قرار گرفتن در کنار دستگاه‌هایی مانند Photographic Styles و Cinematic Mode تولید می‌کند.

به گفته TechRadar، آنچه می‌تواند مهم‌تر باشد، کاری است که اپل با سایر دوربین‌های آیفون ۱۴ انجام می‌دهد و ترفندهای عکاسی که سنسور ۴۸ مگاپیکسلی ممکن است به آن در فضاهای ویدئویی و AR/VR کمک کند را به این دستگاه بیاورد. نظر شما در مورد دلایل استفاده اپل از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۴ چیست؟

نوشته دلایل استفاده اپل از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۴ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code