رقابت CPUهای سطح بالای Intel و AMD برای عرضه زودهنگام
1 min read

رقابت CPUهای سطح بالای Intel و AMD برای عرضه زودهنگام

چندی پیش، شرکت Intel به معرفی 2 گروه از CPUهای کلاس زئون و سرور خود اقدام کرد؛ پرچمدار آنها گروه Cascade Lake هستند که هسته های آنها تا 48 عدد خواهد رسید. از سوی دیگر، AMD در حال کار بر روی CPUهای EPYC با لیتوگرافی 7 نانومتری، و احتمالا استفاده از حداکثر 64 هسته با تکیه بر تکنیک MCM است. مسئله ای که در این میان مطرح شده است، تعداد هسته ها نبوده و عملکرد به همراه سرعت راه اندازی، در حال حاضر تمرکز اصلی هر 2 شرکت است.

شرکت اینتل می تواند CPUهای قدرتمند Cascade Lake را تا اواخر سال 2018 به طور نمونه گیری راهی بازار کرده و 3 ماهه نخست سال 2019 را برای تولید انبوه اختصاص دهند. اما اگر فکر کرده اید که این سیاست گذاری که تقریبا برای 2 شرکت یکسان است، نتیجه تصمیم گیری نهایی آنها است، اشتباه می کنید. هر دو شرکت خصوصا Intel، به سرعت در حال کار برای عرضه سریعتر پلتفرم های جدید خود هستند و اینتل امیدوار است که بتواند تا پایان سال 2018، روند عرضه را استارت بزند.

با این وجود عرضه انبوه زئون های سطح بالای اینتل احتمالا بین اواخر 3 ماهه اول و دوم (Q2-2019) صورت خواهد گرفت. حتی اگر اینتل در بخش اول مدل هایی با هسته های کمتر و 2 سیلیکون (die) را راهی بازار سازد، بازهم برای جلوگیری از توزیع EPYCهای جدید، دست به کار خواهد شد. شرکت AMD نیز برنامه ای برای عرضه EPYCها در سال 2018 ندارد با این وجود در حال تلاش شبانه روزی برای آماده سازی سریعتر است. این شرکت به طور همزمان در حال کار بر روی عرضه Polaris 30 به عنوان قلب تپنده RX 590 است.