افزایش تقاضا برای حسگرهای سه بعدی: حاصل موفقیت Face ID
1 min read

افزایش تقاضا برای حسگرهای سه بعدی: حاصل موفقیت Face ID

در دنیای تکنولوژی، اپل نزد کاربران همواره به عنوان یک کمپانی خلاق و نوآور شناخته میشود و در حالی که این فاکتور گاهی وقتا افت میکند که باعث واکنش منفی کاربران میشود، زیاد طول نمیکشد که کوپرتینویی ها باری دیگر ثابت میکنند که هنوز هم خلاقیت در این کمپانی حرف اول را میزند. اپل با معرفی آیفون X، این موضوع را باری دیگر ثابت کرد. پرچمداری که گویا از آینده آمده بود و با برخورداری از ویژگی ها، آینده صنعت گوشی های هوشمند را دچار دستخوش تغییراتی کرد.

یکی از مهم ترین ویژگی های آیفون X (بخوانیم آیفون 10)، سیستم تشخیص چهره این دستگاه بود. فوریه سال 2017، یعنی چیزی حدود هفت ماه پیش از معرفی دهمین نسل از آیفون های اپل، مینگ چی کو، تحلیلگر سرشناس محصولات اپل اذعان داشت که دوربین این محصول انقلابی در گوشی های هوشمند رقم خواهد زد. زمان زیادی لازم نبوده که متوجه شیم حق با وی بوده است و البته منظور چی کو، دوربین True Depth دستگاه بوده که به عملکرد Face ID کمک میکند. با اینکه Face ID اول راه است و هنوز جای توسعه زیادی دارد، اپل آن را یک موفقیت برای خود عنوان کرده و در نظر گرفتن آن برای هر سه آیفون 2018 و جایگزینی آن با Touch ID به منظور تشخیص هویت و باز کردن قفل دستگاه، این موضوع را ثابت میکند.

از آنجایی که اپل، همواره از جمله شرکت های الهام دهنده برای دیگر کمپانی ها بوده، آنچنان تعجبی ندارد که بگوئیم به واسطه موفقیت قابلیت Face ID این شرکت در استفاده از حسگرهای سه بعدی، انتظار میرود به زودی موجی عظیم از سفارش قطعات این فناوری به راه بیفتد و تقاضا برای تجهیزات لازم برای آن، به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند. احتمالا این اتفاق خوشآیند از سال آینده برای کمپانی های تولید کننده چنین قطعاتی رخ دهد. تامین کنندگان قطعات مربوط به این فناوری در انتظار فرا رسیدن سال 2019 و 2020 هستند چرا که امیدوارند کسب و کارشان در این دو سال به لطف سازندگان گوشی های اندرویدی، رونق زیادی بگیرد.

علاوه بر این، صحبت هایی مبنی بر اینکه اپل در حال کار بر روی دوربین عقب با پشتیبانی از قابلیت های سه بعدی است که با آیفون های 2019 همراه خواهند شد. این دوربین به اپل امکان ارائه ویژگی های بیشتری مبنی بر فناوری واقعیت افزوده را میدهد. بر خلاف فناوری TrueDepth Camera که از نور ساختاری برای ساختن تصاویر بر روی یک نقشه عمیق استفاده میکند، شایعات حاکی از این دارند که اپل برای دوربین اصلی آیفون های سال آینده از فناوری Time of Flight استفاده خواهد کرد. فناوری TOF سرعت دریافت سیگنال لیزرها را اندازه گیری میکند و بر اساس آن نقشه ای سه بعدی میسازد.