برنامه‌های اندرویدی که اطلاعات شما را دو دستی تقدیم فیسبوک می‌کنند
1 min read

برنامه‌های اندرویدی که اطلاعات شما را دو دستی تقدیم فیسبوک می‌کنند

زمانیکه بحث اطلاعات شخصی پیش میاید، کمتر کسی هست که از نحوه فعالیت فیسبوک و چگونگی دسترسی آنها به اطلاعات کاربران خبر داشته باشد. سازمانی تحت عنوان Privacy International گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد چگونه برنامه‌های اندرویدی اطلاعات شخصی شما را با فیسبوک به اشتراک می‌گذارند. جالب است که فرقی نمی‌کند شما حساب فیسبوک داشته باشید یا خیر، در هر صورت یک قربانی هستید.

در طول ماه‌های آگوست تا دسامبر سال 2018، این سازمان 34 برنامه اندرویدی را مورد آزمایش قرار داد که از این تعداد، 20 برنامه به محض اینکه شما آنها را باز کنید، اطلاعاتتان را به فیسبوک ارسال می‌کنند. داده‌ها با یک شناسه تبلیغاتی منحصربه‌فرد گوگل به فیسبوک ارسال می‌شوند و به گیرنده این اجازه را می‌دهد تا براساس برنامه‌های نصب شده، پروفایلی برای هر کاربر درست کند. حتی اگر نام شما در این میان مشخص نشود، اطلاعاتی مانند جنیست، سلامت، دین، فعالیت‌ها، علاقمندی‌ها و کارهای روتینی که انجام می‌دهید بررسی می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد که بعضی از برنامه اطلاعات را "با جزئیات باورنکردنی و گاهاً حساس" به فیسبوک ارسال می‌کنند. به عنوان مثال برنامه Kayak اطلاعاتی در رابطه با پروازهایی که شما جستجو کردید، تاریخ عزیمت که به دنبال آن بودید، شرکت‌های هواپیمایی که در نظر گرفتید، تعداد افرادی که مسافرت می‌کنند، نوع کلاس بلیط و… را با فیسبوک به اشتراک می‌گذارد. حتی اگر شما تصمیم بگیرید که قسمت "Opt out of Ads Personalization" در تنظیمات گوشی اندرویدی خود فعال کنید، باز هم این نمی‎تواند از اطلاعات شما در برابر برنامه‌هایی مانند Kayak و Shazam که فیسبوک را تغذیه می‌کنند، محافظت کند.

در حالیکه فیسبوک می‌گوید این وظیفه توسعه دهندگان برنامه‌ها است که کاربران را راضی کنند که حق قانونی برای جمع آوری و اشتراک گذاری اطلاعات شخصی کاربران دارند، در ماه ژوئن این شرکت یک ویژگی را راه‌اندازی کرد تا به توسعه دهندگان اجازه دهد جمع آوری اطلاعات کاربران را تا زمانی که خودشان کاندید شوند، به تأخیر بیندازند. شاید این موضوع تصادفی نباشد، اما 35 روز بعد اروپا مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) را تصویب کرد. این قانون مانع از استفاده شرکت‌ها از اطلاعات کاربران بدون رضایت آنها می‌شود. شرکت‌هایی که از این قوانین پیروی نمی‌کنند، به میزان 4 درصد از درآمد جهانی‌شان جریمه خواهند شد.

طبق اطلاعات Privacy International برنامه‌های مانند Kayak، Skyscanner، Trip Advisor، Shazam، Spotify و Indeed از جمله برنامه‌هایی بودند که اطلاعات کاربران را با فیسبوک به اشتراک می‌گذاشتند.