برلیانس h330 صفر بخریم یا کارکرده؟
1 min read

برلیانس h330 صفر بخریم یا کارکرده؟

خرید خودرو نو یا کارکرده؟ این سوالی است که برای افراد بسیاری پیش می‌آید و پاسخ ها به این سوال نیز بسیار متفاوت هستند. یکی از ماشین هایی که در خرید نو یا کارکرده آن معمولا مشتریان دچار شک و تردید می‌شوند، خودرو برلیانس h330 می‌باشد. این خودرو دارای امکانات مناسب و ظاهری زیباست که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت، همچنین مزایا و معایب خرید برلیانس h330کارکرده را برای شما توضیح خواهیم داد.

در این مقاله قصد داریم ابتدا معرفی بر این محصول به صورت مختصر برای شما داشته باشیم و سپس به موضوع اصلی بحث برویم. خودرو برلیانس h330 یک خودرو وارداتی از شرکت چین است که توسط پارس خودرو فروخته می‌شود. اولین بار در ایران این خودرو را در اواخر سال 94 و اوایل 95 مشاهده کردیم که استقبال از این ماشین نیز بسیار عالی بود.

کلاس این ماشین سدان است و از ظاهر نسبتا زیبایی برخوردار است. شباهت بسیار زیاد این برند به خودرو بی ام دبلیو شاید یکی از اصلی ترین دلایلی باشد که بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است. از بحث ظاهر که بگذریم، موضوع موتور و پیشرانه این ماشین شاید دومین موضوع حائز اهمیت برای خریداران باشد. این ماشین در گذشته با موتور 1.5 لیتری وارد و عرضه می‌شد ولی در نسخه های جدید این ماشین، شاهد موتور 1.6 لیتری هستیم که شامل 4 سیلندر است و قادر است گشتاوری معادل 138 نیوتن متر و قدرن 103 اسب بخار تولید کند.

این خودرو یکی از بهترین انتخاب ها برای شهر هستند. در مصرف شهری یکی از اصلی ترین موارد، مصرف ماشین است که برلیانس h330 مصرفی معادل 6.7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیمایش درحالت ترکیبی (شهر و جاده) دارد. از لحاظ امنیت این خودرو دارای حداقل سیستم های امنیتی مورد نیاز برای یک ماشین است، یعنی 2 عدد ایربگ برای سرنشینان جلو تعبیه شده است، هم چنین ترمز ضد قفل (ABS) از سایر موارد امنیتی این خودرو می‌باشد.

در بخش امکانات اضافی این ماشین، سنسور دنده عقب به چشم می‌خورد، سیستم بدون کلید (Keyless) و تهویه اتوماتیک. سیستم بدون کلید یا همان کیلس برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید مثلا در هنگامی که دستتان پر است، با در جیب داشتن سوییچ خودرو، با نزدیک شدن به درب آن، درب را باز کنید و برای روشن کردن ماشین نیز نیازی به سوییچ های قدیمی نداشته باشید. فقط باید سوییچ مخصوص در داخل کابین ماشین باشد، دکمه استارت زده شود و ماشین روشن خواهد شد. برای امکانات خاص دیگر این خودرو نیز می‌توان به سانروف و آینه های جانبی برقی اشاره کرد.

مانند سایر ماشین های چینی موجود در بازار، کیفیت ساخت این محصول قابل رقابت با ماشین های فرانسوی، ژاپنی و… نیست. یکی از موارد مرتبط با کیفیت ساخت، کیفیت ساخت داخل کابین و هم چنین بدنه ماشین می‌باشد که شاید اگر به ماشین های بهتر مثل هیوندایی، کیا و… عادت داشته باشید برایتان چندان مناسب به نظر نرسد.

گیربکس این خودرو در هر دو حالت دستی و اتوماتیک موجود است که البته دنده اتوماتیک این خودرو بیشتر از دنده دستی آن در بازار خواهان دارد چراکه علاوه بر اتومات بودن ماشین، امکانات برلیانس h330 اتوماتیک از دستی بیشتر است.

خرید دست دوم برلیانس h330 اتوماتیک برای مدل های 95 قیمتی بین 85 الی 95 میلیون تومان است که در مقایسه با صفر این ماشین حدود 20 الی 30 میلیون تومان ارزان‌تر است. خودروهای چینی به دلیل نداشتن کیفیت خیلی بالا در ساخت معمولا پس از مدتی استفاده اصطلاحا به خرج می‌افتند و باید دائما به تعمیرگاه های شهر سر بزنید تا مشکل ماشین را برایتان حل کنند.

مورد مهم دیگر که شاید برای کمتر کسی حائز اهمیت نباشد، اصطلاحا رند بازار بودن ماشین است. رند بازار بودن یعنی ماشینی که راحت‌تر فروش می‌رود و چندان اذیتی برای فروش آن نخواهید داشت. ماشین های چینی به دلیل مشکلات قید شده (به خرج افتادن پس از چند سال استفاده)، سخت تر به فروش می‌رسند و افت قیمتی زیادی دارند. مثلا قیمت برلیانس h330 در عرض 2 سال، حدود 35% افت داشته است (به نسبت نو این ماشین). یعنی خودرو برلیانس h330 صفر قیمتی در حدود 115 میلیون تومان دارد، درحالیکه مدل 95 همین خودرو را بین قیمت 85 الی 95 میلیون تومان می‌توانید پیدا کنید. به طور کلی خرید و فروش برلیانس و خودروهای چینی کمی دردسر برای فروشندگان دارد و چندان ساده نیست.

منبع : ویرلن