سانسور در گوشی شیائومی: آیا شیائومی توانایی سانسور محتوای گوشی شما را دارد؟
1 min read

سانسور در گوشی شیائومی: آیا شیائومی توانایی سانسور محتوای گوشی شما را دارد؟

گوشی‌های شیائومی، در دست بسیاری از افراد هستند. این گوشی‌ها در بازار کشور ما نیز از محبوبیت زیادی برخوردارند. اما بنابر برخی گزارشات تازه، ممکن است که سانسور محتوا در گوشی شیائومی شما شدنی باشد. اما جزئیات این گزارش چیست و چگونه چنین امری ممکن است؟

سانسور در گوشی شیائومی شما شدنی است؟

شیائومی یک برند بسیار محبوب در بازار جهانی است. این کمپانی توانست سامسونگ را در میزان فروش گوشی‌های ماه June 2021 کنار بزند.

شیائومی پرفروش ترین برند موبایل دنیا در ماه July 2021 شد

به نقل از Android Authority، شیائومی از نظر فروش محصولات خود، سالی جذاب و رؤیایی را سپری کرده است. این کمپانی، سامسونگ را در ماه ژوئن پشت سر گذاشت. با این حال، گزارشات دولتی جدید ادعاهای نسبتاً مهم و جدی در مورد گوشی‌های این کمپانی دارند. نهاد امنیتی سایبری لیتوانی، یک گزارش جدید را منتشر کرده است که ادعا می‌کند سانسور در گوشی شیائومی برخی از افراد ممکن است. این گوشی‌ها، می‌توانند در شرایطی خاص، برخی از محتواها را سانسور و حذف کنند. این نهاد امنیتی، به طور خاص نگاهی به گوشی‌های شیائومی Mi 10T، هواوی P40 و وان پلاس ٨ تی داشته است.

اما این منبع، یک ادعای مهم کرده است. این سازمان می‌گوید که برخی از برنامه‌های پیش فرض Mi 10T مانند Mi Browser گاهاً لیستی از کلمات کلیدی را برای سانسور کردن از سوی شیائومی دریافت می‌کند. این کلمات سانسور شده کلیدی توهین آمیز، مربوط به استقلال تایوان، آزادسازی تبت و موارد مرتبط دیگر هستند. در ادامه، گوشی می‌تواند بر اساس این کلمات، محتوای مرتبط را به کاربر نشان ندهد و آن را حذف کند! با این حال، سازمان مذکور اظهار دارد که عملکرد سانسور محتوا در گوشی شیائومی، در لیتوانی و اتحادیه اروپا، غیرفعال شده است. این ویژگی، احتمالاً تنها مختص بازار چین است. نکته بسیار جالب در این بین، نام گذاری سانسور کننده محتوای شیائومی است. این ویژگی سانسور در گوشی شیائومی، “MiAdBlocklist” نام دارد.

شیائومی می ١٠ تی

شیائومی می ١٠ تی

در این گزارش لیتوانیایی ادعا شده است که اپلیکیشن‌هایی مانند نصب کننده، ابزار‌های امنیتی و پاک کننده گوشی نیز از چنین قابلیتی بهره می‌برند. هرچند که نام MiAdBlocklist بیشتر به پاک کردن محتوای تبلیغاتی مربوط می‌شود و نه ارتباطات! در این گزارش همچنین میزان جمع آوری اطلاعات کاربران از سوی Mi Browser و پیامک‌های رمز گذاری ارسال شده در سرویس ابری شیائومی را به اشتراک گذاشت.

این سازمان متذکر شده است که فاش کردن این اطلاعات، هیچ دخالتی در حریم خصوصی کاربران ندارد. زیرا دقیقاً نمی‌توان متوجه شد که کاربران چه اطلاعاتی را رد و بدل کرده‌اند. منبع این خبر، با شیائومی تماس برقرار کرده است و فعلاً پاسخی را دریافت نکرده است. نکته قابل توجه، این است که چنین گزارشی پس از بالا گرفتن تنش‌ها میان چین و لیتوانی منتشر شده است. این تنش‌ها، به دلیل اجازه لیتوانی به تایوان برای انجام یک مأموریت بوده است. پس از آن، چین در واکنش به این درخواست به لیتوانی اعلام کرد تا سفیر خود در چین را فرا بخواند و در ادامه، چین نیز نماینده خود در لیتوانی را فرا خواند.

آیا گوشی‌های چینی دیگر با چنین قابلیتی به فروش می‌رسند؟

با نگاهی به Huawei P40، این نهاد امنیتی یک مشکل دیگر را پیدا کرد. این مشکل، به نحوی است که هواوی هنگام پیدا نشدن یک اپ در App Gallery، کاربران را به یک اپ اسنور شخص ثالث هدایت می‌کند. اما در نهایت، این کمپانی اعلام می‌کند که آن فروشگاه‌ها حاوی موارد مخربی هستند! ناگفته نماند که هواوی در این بین، راه چاره مناسبی ندارد. زیرا استفاده از خدمات گوگل اعم از Play Store برای این گوشی‌ها منع شده‌اند. اما ما امیدوار هستیم تا این اپ استور با دیگر توسعه دهندگان نیز همکاری کند و برنامه آن‌ها را منتشر کند و یا حداقل اپ استورهای دیگر را به کلی کنار بگذارد.

نهاد امنیتی لیتوانی، به OnePlus 8T نیز نگاهی داشته است. اما مشکلی در آن پیدا نکرده است. با این وجود، نهاد امنیتی لیتوانی به کاربران این کشور توصیه می‌کند که گوشی‌های چینی را خریداری نکنند. آن‌ها گفته‌اند پیدا نشدن مشکل در یکی از گوشی‌های بررسی شده نیز بسیار عجیب می‌باشد!

نظر شما در مورد احتمال سانسور در گوشی شیائومی شما چیست؟ فکر می‌کنید که چنین قابلیتی در کدام مناطق استفاده شود؟ توجه داشته باشید که تنها در این منطقه چنین ادعایی شده است.

نوشته سانسور در گوشی شیائومی: آیا شیائومی توانایی سانسور محتوای گوشی شما را دارد؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code