معرفی انواع روش های برش فلزات
1 min read

معرفی انواع روش های برش فلزات

انواع روش برش فلزات:

به گزارش پارسا لیزر ورق فلز ماده ای همه کاره است که برای مصرف های مختلف معماری، تزیینی دیوار ها، برج سازی، مجسمه سازی کاربرد دارو و دلیل محبوبیت آن انعطاف پذیری، خم شدن آسان، ساخت اشکال و فرم های مختلف است.

برای استفاده از ورق های فلزی باید آن را برش ذهند اما نحوه برش متفاوت است و در زیر به برخی از روش‌های برش اشاره میکنیم:

برش لیزری:

یکی از روشهای برش فلز، برش لیزری است. در این روش از لیزر برای سوزاندن مواد و ایجاد برش دقیق استفاده میشود. لیزر، برش را انجام میدهد. این روش هیچ تاب خوردگی در ورق ایجاد نکرده و برش تمیز و ثابتی را تا انتها به وجود می آورد. لیزرها بسیار سریع بوده و انرژی کمتری را نسبت به سایر روشها مصرف میکنند.

https://parsalaser.com/services/metals-laser

برش پلاسما:

دومین روش برش فلزات، برش پلاسماست. در این روش از جریان متمکز گاز یونیزه یا پلاسما استفاده میشود. پلاسما در در دمای زیاد و سرعت بالا جریان دارد و توسط نازل به محلی که قرار است برش داده شود هدایت میشود. زمانیکه پلاسما با سطح پایینی مورد نظر تماس پیدا میکند فلز به حالت مذاب در آمده سپس فلز مذاب با جریان گاز یونیزه نازل، از برش دور میشود.

قابلیتهای برش پلاسما با برش لیزری متفاوت است. هردو قادر به برش هر شکلی از فلز هستند اما دقت برش لیزری از برش پلاسما بیشتر بوده و در روش پلاسما ممکن است لبه ها ناهموار باشند هرچه ورق ها ضخیم تر باشند سطح مواد دارای یکی لایه اکسید میتوانند با فرآیندهای ثانویه از بین بروند.

توانایی برش پلاسما برای برش ورق های ضخیم تر از برش لیزری بیشتر بوده و در بیشتر مواقع برای قطعه های فراتر از فلز به کار میرود.همچنین سرعت برش لیزری از برش پلاسما بیشتر است.

برش واترجت:

این دستگاه با الهام از دستگاه برش لیزری ساخته شده است. سومین روش برش فلزات، برش واتر جت است. در این روش از یک جت آب پر قدرت برای برش فلز استفاده میکنند. این برش بسیار دقیق و تمیز است. این روش خود دارای دو نوع است : جت ساینده و واتر جت خالص یا برش فقط با آب. در روش برش جت ساینده یک ماده ساینده را به آب اضافه میکنند مثل گرانیت یا فلز. در روش برش فقط با آب تنها از آب و توان خالص جت برای برش استفاده میکنند. روش جت فقط با آب برای مواد نرم مانند لاستیک به کار میرود.

برش هوا گاز:

چهارمین روش برای برش، برش هوا گاز است این روش یک فرآیند برش حرارتی است. در این روش از ترکیب اکسیژن و سوختی مثل استیلن یا پروپیلن برای ایجاد شعله که فلزات را ذوب کند استفاده میکنند.

قیچی کردن:

این روش برای برش فلزاتی که دقت پایینتری دارند به کار میرود یعنی برای برش هایی که جزئی و کوچک فلز نیستند به کار نمیرود.
این روش برای برش ورق های بزرگ فلز که به صورت رول عرضه می‌شوند کاربرد بیشتری دارد. در این روش از یک تیغه استفاده شده و برش ها با سایر لبه های برش، موازی هستند.

فرز کاری:

این روش یکی از قدیمی ترین روشهای برش فلزات است. ماشین فرز دارای یک کله گی است که به روش دستی و اتوماتیک قابل کنترل است و در آن تراشه ها توسط لبه هایی که روی محیط برش به صورت چرخشی حرکت میکنند از هم جدا میشوند. این روش یک روش ماشین کاری استاندارد با برش منقطع است.

سنگ زنی:

یکی دیگر از روشهای برش فلزات، سنگ زنی است که در پایان کار، قطعه ای که نیاز به دقت در شکل و اندازه دارد، استفاده میشود. این روش، روش پایانی کار است زیرا به قطعه این امکان را میدهد که به اندازه چند میکرو متر بیشتر از توان تحملش ماشینکاری شود.

رزوه زنی :

در صنعت با استفاده از قلاویز و حدیده، دستگاه های فرز، تراش، رولینگ، فرمینگ برای تولید پیچ، مهره، رزوه زنی استفاده میکنند.

برش اره ای:

با استفاده از نوار اره ای در موقعیت افقی یا عمودی قراردارد. این فرآیند آهسته اما بسیار مقاوم است و همچنین میتوان برای برش اشکال مختلف فلزات استفاده کرد و همچنین از یک خنک کننده برای حذف گرمای تولید شده از اصطکاک تیغ اره برش دهنده فلز استفاده میکنند.

برش با گرد بر:

دو نوع مدل قیچی و سنگ وجود دارد که میتواند اشکال دایره ای بر روی لوله، ورق و دیگر فلزات فولادی ایجاد کند.

برش میلگرد:

نوعی قیچی مخصوص به حساب می آید. برای تولید خاموت، آرماتور، میلگردهای حرارتی، میلگرد بستر، میلگرد زیگزاگ، میلگرد مش از این دستگاه استفاده میشود.

برش با گیوتین:

این روش یکی از روشهای سریع و بهینه است که برای ورق های فولادی به کار میرود. برش بسیار تمیز انجام میشود. به cncمجهز بوده و برای کنترل شفعالیت دستگاه با تنظیم فاصله تیغ ها و تنظیم جریان برای انواع ورق ها به کار میرود.
در هنگام انتخاب نوع برش فلزات باید به نکاتی توجه کرد :

کیفیت کار:

برای مثال اگر کیفیت کار برای شما مهم نباشد، برش ورق با روش پلاسما خوب است. اگر بخواهید ورق شما از حرارت آسیبی نبیند روش واتر جت مناسب است و در نتیجه اگر برش یکنواخت و کاملا تمیزی را میخواهید از برشکاری لیزری استفاده کنید.

هزینه :

برش لیزری یکی از بهترین روش ها برای برش فلزات است. اما این کار کمی هزینه بالایی دارد اگر شما سرمایه زیادی ندارید باید از روشهای دیگر استفاده کنید.

مزایای برش پلاسما؟

این روش الکتریسته را خوب هدایت کرده در نتیجه میتواند کیفیت بالایی داشته باشد. در نهایت باید گفت برش فلزات با لیزر از دقت و کیفیت بالاتری نسبت به سایر روشها برخوردار است و همچنین به روشهای دیگر ترجیح داده میشود.

نوشته معرفی انواع روش های برش فلزات اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code