کوچک ترین باتری دنیا را ببینید: ریز به اندازه یک دانه شن!
1 min read

کوچک ترین باتری دنیا را ببینید: ریز به اندازه یک دانه شن!

محققان دانشگاه فناوری کمنیتز، کوچک ترین باتری جهان تا به امروز را به عنوان یک نمونه اولیه کاربردی ارائه کرده اند که قرار است عملکرد ذخیره انرژی قابل توجهی را در مقیاس کوچکتر از میلی متر مربع ارائه دهد. دانشمندان آلمانی ادعا میکنند که این باتری که به اندازه یک دانه غبار یا یک دانه نمک کوچک است، می تواند نیروی لازم برای کارکرد موثر کوچکترین تراشه های کامپیوتری جهان را برای حدود ده ساعت تامین کند.

این باتری ها برای پروژه‌ای موسوم به Smart Dust به معنی غبار هوشمند، که اساساً دستگاه‌ های میکروالکترونیکی کوچکی هستند، ساخته شده‌اند. محققان نمونه‌ای از بکارگیری این سیستم‌ را، حسگر های زیست سازگار می‌دانند.

تا به امروز، محققان با مشکلاتی رو به رو بودند. به طور مثال میکرو باتری هایی با قدرت بسیار کم تولید می کردند. یا محدودیت هایی در مورد محیط استفاده داشتند. یا نمونه های نهایی به اندازه کافی کوچک نبودند. اما این راه حل جدید ساخت باتری می تواند این کاستی ها را به خوبی برطرف کند.

استفاده از تکنولوژی تسلا توسط دانشمندان آلمانی

برای دستیابی به این باتری ها، تیم تحقیقاتی از همان فرآیندی استفاده می‌کند که توسط تسلا برای تولید باتری در مقیاس بزرگ برای خودرو های الکتریکی آنها استفاده می‌شود. رویه “Swiss Roll” یا “Micro Origami” برای ایجاد محصولی سازگار با فناوری‌ های تولید تراشه‌ های موجود، در حالی که قادر به توان خروجی بالا باشد، استفاده می‌شود.

کوچک ترین باتری دنیا به اندازه یک دانه نمک است

به طور خاص، اندازه این باتری کمتر از 1 میلی‌متر مربع اما با حداقل چگالی انرژی 100 میکرو وات ساعت بر سانتی‌متر مربع است. همچنین می‌توان آن را روی یک تراشه ادغام کرد.

بدیهی است که این فناوری ها در حال حاضر برای استفاده در گوشی های هوشمند توسعه نیافته‌اند. بنابراین روی آیفون بعدی با باتری به اندازه گرد و غبار حساب باز نکنید! ولی محققان امیدوار هستند که شاهد استقرار این تکنولوژی در میکرو و نانوحسگرها در حوزه‌ هایی مانند اینترنت اشیا، ایمپلنت‌ های پزشکی کوچک، سیستم‌ های میکرورباتیک و تجهیزات الکترونیک فوق‌العاده انعطاف‌پذیر باشند.

چه کسی فکر میکرد که روزی ذره‌ای به اندازه یک دانه نمک بتواند 10 ساعت انرژی تامین کند؟ نظر شما راجع به کوچک ترین باتری دنیا چیست؟

نوشته کوچک ترین باتری دنیا را ببینید: ریز به اندازه یک دانه شن! اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code